Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

‘Inspektor Sheila’ Didakwa Aibkan...

SELAYANG: ‘Inspektor Sheila’ yang tular dalam media sosial, didakwa di Mahkamah Majistret di...

“Saya Maafkan Tapi Akan...

KUALA LUMPUR - "Berat nak cakap, tetapi jujurnya saya maafkan tertuduh, apa yang...

Suspek Tak Menyesal Bakar...

MASIH berkisar mengenai tragedi kebakaran Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah. Nampaknya kejadian ini...

PAPSMA Jamin Kemasukan Pekerja...

PUTRAJAYA – Pertubuhan Kebangsaan Agensi Perkhidmatan Swasta Malaysia (PAPSMA) memberi jaminan akan mematuhi...

MCMC Giat Pantau Berita Palsu Menjelang PRU14

KUALA LUMPUR – Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) akan mempergiatkan usaha memantau penyebaran berita palsu berbaur fitnah terhadap kerajaan menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), kata Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Jailani Johari.

Beliau menggesa orang ramai untuk membuat aduan sekiranya mendapati sesuatu berita yang dibaca berunsur fitnah dan sebarang penyebaran berita palsu boleh didakwa di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

Jailani menegaskan bahawa orang ramai haruslah mempunyai kawalan kendiri dan bersikap tanggungjawab apabila menggunakan media sosial.

“Kerajaan telah mengeluarkan kos yang tinggi bagi merapatkan jurang digital. Keupayaan untuk akses kepada Internet amat mudah kerana kebanyakan infrastruktur telah disediakan oleh kerajaan.

“Sekarang akses kepada Internet sudah mudah dan murah tetapi telah disalahgunakan oleh sesetengah masyarakat bagi tujuan menularkan fitnah dan isi kandungan yang jelik,” katanya kepada Bernama semasa melawat pusat operasi agensi berita tersebut di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini hari ini.

Jailani berkata MCMC akan bertindak sebagai pakar teknikal dan membantu kerajaan serta pihak-pihak berkenaan sekiranya mendapat aduan.


Sebelum ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata lebih kurang 20 juta rakyat Malaysia aktif di laman sosial dan mereka tidak seharusnya mempercayai setiap perkara yang dimuat naik di Internet.

Najib turut menyifatkan penyebaran berita palsu sebagai ancaman kepada demokrasi. – BERNAMA

Kategori