Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

2 Rakyat Asing Maut...

GUA MUSANG - Dua rakyat asing maut apabila motosikal yang dinaiki mereka dirempuh...

Tak Wajar Kaitkan Siasatan...

BERA - Siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung penyelewengan dana hampir RM180...

Jumlah Mangsa Banjir Di...

KUALA LUMPUR - Jumlah mangsa banjir di Sarawak menurun kepada 5,631 orang berbanding...

“Saya Pun Pernah Komen...

KUALA LUMPUR - Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Nik Nazmi Nik Ahmad mendakwa...

MAVCOM Kecewa, Rasa Terhina Dengan Cadangan MOT

SURUHANJAYA Penerbangan Malaysia (MAVCOM) kecewa dengan cadangan Kementerian Pengangkutan untuk menggabungkan suruhanjaya berkenaan dengan Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM).

Pengerusi Eksekutifnya, Dr. Nungsari Ahmad Radhi berkata, keputusan berkenaan dilihat seolah-olah menghina suruhanjaya itu kerana ia dibuat tanpa sebarang rundingan.

“Perbincangan itu dibuat tanpa pengetahuan kami dan ia mencerminkan sisi buruk mereka yang terbabit dalam perbincangan berkenaan,” katanya dalam kenyataan di Kuala Lumpur, hari ini.

Menurutnya, kedua-dua pihak berada di bahagian yang sama dengan tumpuan utama kepada pembangunan industri penerbangan di Malaysia.

“Kita semua ambil berat mengenai isu pengendali perkhidmatan, kebajikan pengguna dan keyakinan pelabur.

“Malah, terdapat juga isu yang perlu ditangani bersama,” katanya.

Katanya, keputusan untuk memansuhkan Akta MAVCOM itu secara tidak langsung mencerminkan pendirian kerajaan untuk tidak memerlukan badan bebas bagi sektor penerbangan.

“Jika ini berlaku, maka tidak ada lagi badan yang mengawal selia pelesenan komersial, isu persaingan, kebajikan pengguna dan kewajipan perkhidmatan awam yang mana sebelum ini tidak wujud sebelum penubuhan MAVCOM,” katanya.


Nungsari berkata, pihaknya akan memberi tumpuan kepada dua perkara utama iaitu kebajikan kakitangan MAVCOM dan tanggungjawab menyerahkan peranan statutori MAVCOM.

“Saya akan bekerjasama dengan pesuruhjaya untuk melaksanakan peralihan kakitangan, dan akan menyerahkan semua peranan statutori kepada Kementerian Pengangkutan.

“Sementara itu, kami akan terus menjalankan peranan kami sebagaimana yang dinyatakan dalam akta,” katanya.

Katanya, pihaknya bangga dengan pasukan MAVCOM yang terdiri daripada individu berpengalaman dan berbakat.

“Mereka menjalankan tugas dengan penuh integriti dan profesional untuk membaiki mutu perkhidmatan industri penerbangan Malaysia. Saya doakan yang terbaik untuk mereka,” katanya. – myMetro Online

Kategori