Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

DAP Johor Bantah Kerajaan...

KUALA LUMPUR - DAP membantah keputusan kerajaan Johor untuk menyerap RM3.19 anggaran hasil...

Ibu Denda Anak Paksa...

TOKYO - Seorang ibu di Jepun didapati mendenda anak perempuanya dengan memaksa remaja...

“Ingat Saya Dah Jadi...

'BERBISA, lantang, berani' - Demikian ayat sesuai untuk menggambarkan keperibadian penerbit dan wartawan,...

Polis Siasat ‘Drama’ Pasangan...

SUBANG JAYA - Tindakan seorang lelaki menarik rambut dan mengheret kekasihnya ke dalam...

Majlis Keselamatan PBB Gagal Pertahan Umat Islam – Erdogan

KUALA LUMPUR – Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang dianggotai lima negara anggota tetap ternyata gagal dalam mewakili suara 1.7 bilion umat Islam di seluruh dunia.

Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan, berkata kegagalan itu menyaksikan mereka tidak berupaya mencari penyelesaian terhadap negara Islam bergolak, apatah lagi untuk menegakkan keadilan.

“PBB yang ditubuhkan selepas Perang Dunia Kedua dipertanggungjawab untuk mempertahan hak dan kepentingan kuasa-kuasa global.

“Bagaimanapun, Majlis Keselamatan PBB tidak mewakili 1.7 bilion umat Islam di dunia dan saya percaya mereka sudah tidak lagi relevan,” katanya ketika berucap pada Sidang Kemuncak Kuala Lumpur 2019 di sini, hari ini.

Namun, katanya, sehingga kini negara Islam masih bergantung kepada lima kuasa dunia itu bagi membawa suara umat Islam, selain mencari penyelesaian terhadap naratif keganasan yang terus dikaitkan dengan Islam.

Beliau berkata, dunia Islam tidak lemah dan tidak pernah terdesak, malah tiada perbezaan pun di antara umat Islam dengan lawan mereka dari segi sumber, penduduk dan kedudukan geografinya, dan dalam segala bidang, dunia Islam berada pada kedudukan yang lebih baik berbanding negara lain.

“Jika majoriti umat Islam masih bergelut dengan kelaparan, kemiskinan dan kejahilan walaupun memiliki segala kemudahan, minyak, penduduk serta sumber semula jadi, kita harus terlebih dulu mencari kesilapan dalam diri kita,” katanya.

Justeru, tegas beliau, keberkesanan dan peranan Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) dalam menyuarakan masalah dunia Islam mesti diperkukuh.


“Ini fakta yang selalu kita bicarakan. Sepanjang tempoh tiga tahun kami sebagai Presiden OIC, tidak cukup dengan hanya bercakap dan mengenal pasti masalah, kami memantau dengan teliti setiap keputusan diambil serta memastikan pelaksanaannya,” katanya.

Erdogan berkata, penderitaan dihadapi umat Islam ketika ini juga disebabkan mereka mengambil jalan keluar mudah dan bukannya menghadapi serta mencari jalan menyelesaikan masalah sendiri.

“Dalam aspek perdagangan hingga ke politik serta dasar luar hingga industri dan teknologi, negara Islam gagal mencapai potensi sebenar, malah bahagian kek ekonomi negara Islam secara global tidak sampai pun 10 peratus.

“Jurang pendapatan antara negara Islam terkaya dan termiskin di dunia melebihi 200 kali ganda, meskipun negara Islam menguasai 59 peratus sumber minyak dan 58 peratus sumber gas asli global,” katanya.

Hakikatnya, tambah beliau, 350 juta orang Islam masih bergelut dengan kemiskinan tegar, manakala hanya empat peratus perbelanjaan sektor perubatan global sampai kepada penduduk Islam, yang berjumlah kira-kira 25 peratus daripada penduduk dunia.

Dalam aspek pendidikan pula, katanya, walaupun tahap celik huruf global ialah 82.5 peratus tetapi dalam kalangan negara Islam, kadarnya hanya 70 peratus. – BH Online

Kategori