Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Saman AWAS: Kalau Pemandu...

KUALA LUMPUR - "Bagaimanakah sekiranya pemandu terpaksa memandu laju kerana tiba-tiba sakit perut...

Bersatu Dan Tolak Fahaman...

KUALA LUMPUR - Datuk Seri Najib Tun Razak mengulangi gesaannya kepada rakyat Malaysia...

Ekonomi Malaysia Bertambah Baik,...

KUALA LUMPUR – Mesyuarat Jawatankuasa Dasar Monetari (MPC) Bank Negara Malaysia (BNM) hari...

Logo PH Macam Tiru...

MUNGKIN ramai masih ingat lagi kontroversi logo Parti Amanah Negara (PAN) yang dilancarkan...

Saman Pengundi PD Terhadap Anwar Ditolak

KUALA LUMPUR – Mahkamah Tinggi di sini hari ini menolak saman pemula difailkan seorang pengundi di Parlimen Port Dickson, Negeri Sembilan yang menuntut pengisytiharan bahawa Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak berhak untuk bertanding di mana-mana kerusi Parlimen sehingga tempoh hilang kelayakannya tamat disebabkan status pengampunannya yang dipertikai.

Hakim Datuk Azizah Nawawi memutuskan demikian setelah Noraziah Mohd Shariff, 38, selaku pemohon dan peguam untuk mewakilinya gagal hadir ke mahkamah bagi pengurusan kes berkenaan.

Peguam J.Leela yang mewakili Anwar memberitahu pemberita bahawa hakim juga tidak membuat sebarang perintah mengenai kos.

Leela berkata demikian selepas pengurusan kes itu di dalam kamar hakim yang turut dihadiri Peguam Kanan Persekutuan Maisarah Juhari yang mewakili Lembaga Pengampunan Wilayah Persekutuan yang dinamakan sebagai responden kedua.

Hari ini ditetapkan untuk pengurusan lanjut kes berkenaan dan pihak plaintif telah diarahkan oleh mahkamah pada sebutan kes sebelum ini agar melantik peguam yang baharu bagi mewakilinya memandangkan peguam terdahulu telah menarik diri.

Noraziah memfailkan saman itu pada 28 Sept lepas selaku pemohon dan menamakan Anwar sebagai responden pertama dan Lembaga Pengampunan Wilayah Persekutuan responden kedua.

Beliau turut memohon untuk mendapatkan pengisytiharan bahawa Lembaga Pengampunan yang ditubuhkan untuk menasihati Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V dalam perkara pengampunan Anwar adalah tidak menepati perlembagaan.

Beliau turut memfailkan sijil perakuan segera supaya permohonan itu dapat didengar secepat mungkin oleh mahkamah sebelum Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Port Dickson yang dijadual pada 13 Okt 2018, diadakan memandangkan Anwar akan menjadi calon.


Pemohon juga memohon perisytiharan bahawa pengampunan yang diberikan kepada Anwar adalah tidak membatalkan hilang kelayakannya untuk menjadi ahli Parlimen berikutan sabitan salah yang dimilikinya.

Selain itu, beliau memohon perisytiharan bahawa pengampunan yang diberikan oleh Yang di-Pertuan Agong adalah terbatal memandangkan Lembaga Pengampunan yang menasihati Baginda tidak ditubuhkan selaras dengan Artikel 42(5) Perlembagaan Persekutuan.

Noraziah mengemukakan pemohonan itu dengan alasan Perkara 48(1) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa seseorang yang disabitkan dengan kesalahan jenayah dan dijatuhkan hukuman penjara lebih setahun atau denda tidak kurang RM2,000 adalah hilang kelayakan untuk menjadi ahli Parlimen.

Pemohon juga berkata, pada 16 Mei 2018, Anwar dilepaskan setelah menjalani hukuman penjara lima tahun berhubung sabitan jenayah kes liwat yang menjadikannya hilang kelayakan untuk menjadi ahli Parlimen namun atas nasihat responden kedua, Baginda telah memberikan pengampunan kepada Anwar.

Dalam hal ini, pemohon mendakwa, Sultan Muhammad V hanya memberi pengampunan kepada Anwar namun Baginda tidak pernah membatalkan hilang kelayakan responden pertama itu seperti yang diperuntukkan oleh Artikel 48(1).

Selain itu, dakwanya, responden kedua telah ditubuhkan tanpa mematuhi peruntukan Perlembagaan Persekutuan berikutan ketiadaan Menteri Wilayah dan Peguam Negara pada masa mesyuarat pengampunan dijalankan. – BERNAMA

Kategori