Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Olimpik 2016: Najib Ucap...

KUALA LUMPUR - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengucapkan tahniah kepada...

Mangsa Keracunan Arak 56...

KUALA LUMPUR – Sehingga 8 malam ini, jumlah terkini mangsa kes keracunan arak...

Hal Ehwal Haji Agenda...

PUTRAJAYA - Raja Salman Abdulaziz Al-Saud dari Arab Saudi akan melakukan lawatan negara...

Sajat Sudah Didakwa Kerana...

KUALA LUMPUR - Usahawan kosmetik, Muhammad Sajjad Kamaruzzaman atau lebih dikenali Nur Sajat...

Mahkamah Mula Mendengar Kes Pembubaran DUN Sabah

KOTA KINABALU – Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu mula mendengar untuk menentukan sama ada keputusan Yang Dipertua Negeri Sabah membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) pada 30 Julai lepas, boleh diadili, iaitu boleh dibicarakan di mahkamah.

Pesuruhjaya Kehakiman, Leonard David Shim akan menentukan perkara tersebut berikutan terdapat permohonan semakan kehakiman mengenai pembubaran DUN Sabah.

Bekas Ketua Menteri Sabah, Tan Sri Musa Aman dan 32 Ahli DUN membuat permohonan mendapat kebenaran untuk semakan kehakiman terhadap keputusan Yang Dipertua Negeri, Tun Juhar Mahiruddin membubarkan DUN.   

Mereka menamakan Tun Juhar sebagai responden pertama, Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal sebagai responden kedua, Suruhanjaya Pilihan Raya sebagai responden ketiga dan kerajaan Sabah,  responden keempat.

Peguam Besar Negeri Sabah, Brenndon Keith Soh yang mewakili Yang Dipertua Negeri, Ketua Menteri dan kerajaan negeri tiba di mahkamah pukul 8.30 pagi dan disusuli 10 minit kemudian oleh Tengku Fuad Tengku Ahmad, peguam yang mewakili Musa dan 32 ADUN.


Tinjauan Bernama menyaksikan anggota polis mengawal ketat kompleks mahkamah dalam memastikan aspek keselamatan serta langkah pencegahan penularan COVID-19 antaranya pemeriksaan suhu badan, pendaftaran pelawat dan penjarakan fizikal dilakukan.

Mohd Shafie pada 30 Julai lepas mengumumkan pembubaran DUN Sabah berkuat kuasa serta-merta bagi memberi laluan kepada pilihan raya negeri dalam tempoh 60 hari selepas mendapat perkenan Tun Juhar. – BERNAMA

Kategori