Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Ka Siong Bawa Telur...

KUALA LUMPUR - Ahli Parlimen Ayer Hitam, Datuk Seri Wee Ka Siong mencuri...

Tahu Ajal Tidak Lama,...

MEMBAHAGIAKAN dan membalas jasa kedua-dua ibu bapa merupakan satu tanggungjawab yang harus diambil...

Dana Khas RM200,000 Kepada...

BERA : Dana khas RM200,000 diperuntukkan kepada Persatuan Bekas Polis Malaysia dan RM100,000...

Pemuda Obes 286 Kilogram...

KUALA TERENGGANU - Hajat seorang lelaki obes seberat 286 kilogram (kg) untuk kembali...

LTTE: PAS Gesa Polis Tangkap Ramasamy

PETALING JAYA – Seorang pemimpin PAS menggesa polis juga perlu menahan Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang, P Ramasamy susulan penahanan dua ADUN DAP dan lima yang lain, dikaitkan dengan usaha menghidupkan semula kumpulan pengganas Sri Lanka di negara ini.

Ahli Parlimen Kuala Nerus, Mohd Khairuddin Aman Razali mendakwa Ramasamy menggunakan kedudukannya sebagai timbalan ketua menteri dan ahli jawatankuasa tertinggi DAP dalam menyuarakan pandangan mengapi-apikan perkauman, yang boleh dibaca seluruh rakyat Malaysia dan masyarakat dunia.

“Selain siasatan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (Sosma), Ramasamy juga boleh disiasat di bawah Seksyen 505(C) Kanun Keseksaan,” kata beliau dalam kenyataannya.

Semalam Ramasamy berkata, beliau percaya penahanan dua ADUN DAP dari Negeri Sembilan dan Melaka berkemungkinan dibuat atas desakan penyokong penceramah kontroversi dari India, Dr. Zakir Naik.

Ramasamy mendakwa, Naik dan pengikutnya berusaha habis-habisan merosakkan namanya dengan menggelar sebagai pengganas dan menggunakan semula gambar lamanya sewaktu menyertai misi damai ke Sri Lanka 10 tahun lalu.

Dalam kenyataannya hari ini, Mohd Khairuddin turut menyenaraikan 20 kenyataan dikeluarkan Ramasamy yang menurutnya sebagai cubaan mengapi-apikan kaum Tamil, penganut agama Hindu dan masyarakat bukan Islam di negara dengan menggambarkan hak mereka dinafikan.

“Ramasamy mengapi-apikan kaum Tamil dengan menyebut kaum Tamil di Malaysia dinafikan peluang pekerjaan di kedua-dua sektor awam dan sektor swasta.

“Turut mengapi-apikan kaum Tamil dengan menyebut kaum berkenaan sukar mendirikan tempat ibadat dan disekat mengadakan aktiviti kebudayaan,” katanya.


Malah, Mohd Khairuddin turut memetik beberapa kenyataan Ramasamy yang disiarkan sebuah portal, yang mendakwa Ramasamy mengapi-apikan kaum Tamil dengan menyebut kaum berkenaan dinafikan sekolah menengah kebangsaan Tamil.

“Turut mengapi-apikan penganut agama Hindu dengan menyebut polis tidak ada hak untuk menjaga kuil Hindu. Mengapi-apikan penganut agama bukan Islam dengan menyebut penukaran agama secara senyap-senyap sedang berlaku di Malaysia,” katanya.

Pada sidang media pagi tadi, Ketua Penolong Pengarah Bahagian Anti Pengganas (E8) Cawangan Khas Bukit Aman, Ayob Khan Mydin Pitchay berkata LTTE dikategorikan kumpulan pengganas dan bukannya entiti memperjuangkan hak kaum Tamil di Sri Lanka atau sebagainya.

Kata beliau, pandangan pimpinan DAP yang menganggap LLTE bukan pengganas itu disifatkan sebagai pandangan peribadi dan hak mereka.

Tegasnya, jika mana-mana pihak didapati mempromosi, menyokong dan memberi dana kepada kumpulan LTTE akan diambil tindakan. – FMT

Kategori