Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

3 Muka Baharu Lembaga...

KUALA LUMPUR – Khazanah Nasional Berhad (Khazanah) melantik tiga anggota baharu berkuatkuasa 26...

Mengemis Bawa Beg Kencing

JOHOR BAHRU - Berbeza dengan penampilan biasa kumpulan pengemis di sekitar bandar raya...

Mahkamah Tolak Saman Fitnah...

Selepas kes dengan ketua pemuda Amanah Kelantan, hari ini giliran bekas menteri hal...

Bekas Pemandu Zahida Rafiq...

Mahkamah Sesyen Ampang hari ini mendakwa bekas pemandu kepada pelakon Zahida Mohamed Rafiq...

Letupan Bom, Mangsa Kebuluran & Mayat Budak

SETELAH menyaksikan penderitaan ribuan pelarian mangsa kebuluran di sekitar Mogadishu, wartawan TV AlHijrah, Syafiq Azman dan empat aktivis kemanusiaan Islamic Relief Malaysia (IRM) berangkat pulang.

Kisah sedih dengan menjadi saksi mata terhadap nasib enam juta mangsa kebuluran warga Somalia akan kekal menjadi kenangan yang menghiris jiwa untuk selama-lamanya.

Namun tertib orang berjuang: Realiti akan memacu kita untuk jadi lebih perkasa, kerana manusia sejati tidak mungkin dikalahkan oleh perasaan sedihnya.

Setelah melalui pengalaman diiring pasukan keselamatan bersenjata AK47 sebaik tiba di Mogadishu, serta kejadian letupan bom kereta berdekatan hotel penginapan, Ketua Pegawai Eksekutif IRM, Zairulshahfuddin Zainal Abidin kini mendapat gambaran lebih jelas dalam menyusun misi bantuan segera ke Mogadishu.

Krisis kematian kanak-kanak yang kebuluran serta mati akibat wabak berjangkit seperti campak dan taun akan menjadi agenda utama IRM dalam menghantar bantuan frasa kedua ke Somalia.

Cuma perjalanan pulang masih dicabar pelbagai halangan.

“Penerbangan Mogadishu ke Istanbul batal tiba-tiba,” kata Syafiq: “Bukan tangguh, tapi batal!”

Letupan Bom, Mangsa Kebuluran & Mayat Budak

Menurut Syafiq melalui pesanan WahtsApp: “Penerbangan dari Mogadishu ke Istanbul hanya sekali sehari.

“Kami dimaklumkan ini hari kedua pesawat Turkish Airlines tidak berjaya mendarat di Aden Abdulle International Airport, Mogadishu. Alasan diberikan TurkishAirlines ialah faktor cuaca.”

Namun, kata Syafiq, maklumat petugas lapangan terbang, penerbangan dari Istanbul dilarang mendarat kerana polisi syarikat itu, kelajuan angin tidak boleh melebihi 15 knot untuk pesawat mendarat. Angin siang tadi bertiup dengan kelajuan 18.3 knot.

“Tetapi ada ura-ura kami dengar dari bekas tentera yang turut menaiki penerbangan sama, sebenarnya pesawat tidak mendarat atas faktor keselamatan,” jelas Syafiq.

IRM turut disertai tiga lagi aktivis, Muhammad Haris Sharim, Sharmiza Husin dan Nor Zafirah Zahari.

Letupan Bom, Mangsa Kebuluran & Mayat Budak

IRM setakat ini telah menyalurkan bantuan RM200 ribu ke Somalia, Sudan, Kenya dan Ethiopia. Sumbangan hasil derma rakyat Malaysia yang menyumbang pada Tabung Rayuan Afrika Timur yang dilancarkan pada April lalu.


Letupan Bom, Mangsa Kebuluran & Mayat Budak

Banyak maklumat diperolehi IRM dalam misi ini terutama kes-kes kematian anak kecil akibat wabak taun dan campak. Selain itu, larangan militia al Syabab yang melarang kanak-kanak di kawasan penguasaan mereka mendapatkan suntikan imunisasi.

Letupan Bom, Mangsa Kebuluran & Mayat Budak

“Kami melihat ribuan keluarga berbuka hanya dengan memamah daun-daun. Juga wajah kanak-kanak yang berada di ambang maut kerana kelaparan,” kata Syafiq.

Letupan Bom, Mangsa Kebuluran & Mayat Budak

Setelah tersangkut di Aden selama sembilan jam, akhirnya lima warga Malaysia ini dibenar keluar melalui penerbangan ke Nairobi, Kenya.

“Kami mengikuti laluan baharu dari Mogadishu-Nairobi-Istanbul-Kuala Lumpur. Kami berada di Nairobi, Kenya ketika ini. Sangat keletihan,” kata Syafiq.

Keseluruhan perjalanan pulang melalui tiga lapangan terbang sebelum tiba di KLIA akan memakan masa 50 jam.

Bagi mereka yang ingin menderma pada Tabung Rayuan Afrika Timur demi menyelamatkan 18 juta mangsa kebuluran, boleh menyalurkan dana ke akaun dipaparkan. – MYNEWSHUB.CC

Letupan Bom, Mangsa Kebuluran & Mayat Budak

Letupan Bom, Mangsa Kebuluran & Mayat Budak

Letupan Bom, Mangsa Kebuluran & Mayat Budak

Kategori