Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Rakyat Malaysia Bekerja Di...

SINGAPURA - Di laman Facebook Malaysia-Singapore Border Crossings yang mempunyai lebih 20,000 ahli, kini mula...

Laungan ‘Dah Solat Ke...

ALOR SETAR - "Saya gagal menghayati sepenuhnya lagu Cinta Untuk Nabila kerana dalam...

MAB Tawar Diskaun 20%...

PUTRAJAYA - Malaysia Airlines Berhad menawarkan diskaun 20 peratus kepada guru sekolah dan pensyarah Institut Pengajian...

93% Wanita Terima Bantuan...

KUALA LUMPUR - Sebanyak 93 peratus wanita yang menerima bantuan Majlis Kebangsaan Pertubuhan...

Lelaki Ugut Bunuh Polis Dipenjara 12 Bulan

KUALA TERENGGANU – Seorang lelaki dijatuhi hukuman penjara 12 bulan oleh Mahkamah Majistret di sini, hari ini, kerana mengugut membunuh anggota polis yang mahu menahannya menggunakan parang.

Penolong Kanan Pendaftar, Noradila Ab Latif membuat keputusan itu selepas tertuduh, Hamdi Ramli, 34, dari Manir mengaku salah terhadap pertuduhan mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan (KK) kerana melakukan ugutan jenayah dan Seksyen 352 kanun sama kerana menggunakan kekerasan jenayah kecuali atas bangkitan-marah yang besar.

Mengikut pertuduhan pertama, Hamdi didakwa melakukan ugutan jenayah dengan hendak menyebabkan kematian terhadap Ahmad Rafa’i Ishak di hadapan sebuah rumah di Kampung Banggol Tok Esah, Manir, di sini, jam 7.45 malam pada 23 November lalu.

Selain itu, tertuduh turut didakwa melakukan kekerasan jenayah terhadap mangsa sama di lokasi, waktu dan tarikh sama.

Bagi kesalahan itu, Noradila menjatuhkan hukuman masing-masing 12 bulan penjara dan tiga bulan penjara, bagaimanapun, mahkamah mengarahkan hukuman penjara berjalan serentak.

Pendakwaan dijalankan Timbalan Pendakwa Raya, Nur Zafirah Rosli, manakala tertuduh tidak diwakili peguam.


Mengikut fakta kes, mangsa bersama dua rakan setugasnya pergi ke sebuah rumah di Kampung Banggol Tok Esah, Manir, selepas mendapat maklumat mengenai kes curi pisang.

Sebaik tiba di hadapan rumah berkenaan, anggota polis cuba menahan tertuduh, namun tertuduh secara tiba-tiba mengeluarkan sebilah parang yang diselitkan di belakang badan dan mengacukan senjata itu ke arah anggota polis.

Tertuduh turut mengeluarkan kata-kata kesat sambil mengacukan parang, selain turut mengugut mahu membunuh tiga anggota polis terbabit sebelum satu laporan di buat di Balai Polis Manir.

Susulan laporan dibuat, tertuduh ditahan di Kampung Banggol Tok Esah, Manir kira-kira jam 4 pagi pada 25 November lalu. – BH ONLINE

Kategori