Tuesday, April 23, 2024

Creating liberating content

Noor Nabila, Engku Emran...

KUALA LUMPUR - "Minta maaf, saya tidak boleh komen," demikian jawapan ringkas kakak...

Tiga Kereta Tesla Tersadai...

BEIJING : Tiga buah kereta Tesla Roadster 2010 yang belum pernah digunakan akan...

Pekerja Penyelenggaraan Cuai Punca...

INSIDEN menyayat hati seorang wanita yang 'ditelan' hidup-hidup di tangga eskalator di sebuah...

Penunggang Motosikal Maut Dihempap...

KUANTAN - Seorang pekerja pelabuhan maut akibat dihempap pokok tumbang dalam kejadian hujan...

Laksana Semula PKP Keputusan Mencabar – Ismail Sabri

KUALA LUMPUR – Kerajaan terpaksa mengambil keputusan yang mencabar melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) setelah mengambil kira aliran peningkatan kes positif COVID-19 yang tinggi sehingga mencecah empat angka setiap hari.

Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kerajaan bermesyuarat setiap hari dan laporan yang diterima juga adalah setiap hari. 

Katanya, terdapat keputusan yang terpaksa diambil segera dan dilihat berubah-ubah, namun hakikatnya ia mengambil kira laporan harian yang diterima.

“Dalam penyediaan prosedur operasi standard (SOP), pastinya kerajaan sentiasa meletakkan kepentingan rakyat di hadapan terutama dalam aspek kos sara hidup.

“Kerajaan memahami kesukaran yang dihadapi rakyat, khususnya mereka yang bergantung kepada pendapatan harian sebab itu kerajaan mengambil keputusan untuk membenarkan sektor ekonomi dibuka dengan SOP lebih ketat,” katanya.


Beliau berkata demikian pada sidang media pertama bersama Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Noor Hisham Abdullah di Putrajaya, hari ini.

Semalam, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan keputusan kerajaan untuk melaksanakan PKP di seluruh negara sehingga 7 Jun ini.

Keputusan itu yang dibuat berdasarkan trend kes harian COVID-19 yang semakin meningkat, mengandungi langkah-langkah yang lebih tegas dan ketat bagi mengekang penularan wabak dalam masyarakat dan menghalang kenaikan kes secara mendadak. – BH Online

Kategori