Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

12 Individu Didakwa Merusuh...

KUALA LUMPUR - Seramai 12 individu termasuk tiga remaja bawah umur dihadapkan ke...

Inspektor Polis, Suami Isteri...

BUTTERWORTH - Seorang pegawai polis dan sepasang suami isteri mengaku tidak bersalah di...

Rita Kena Kritik Bawa...

SEMEMANGNYA, bulan Ramadan yang barakah akan dijadikan waktu untuk umat Islam menggandakan amal ibadah...

KKM Kesan Tiga Produk...

KUALA LUMPUR - Kementerian Kesihatan (KKM) menasihatkan orang ramai supaya mengelak daripada membeli...

Lagi Kes Culik Kru Bot Tunda Di Sabah, Kali Ini 5 Mangsa

LAHAD DATU – Polis tidak menolak kemungkinan lima kru yang hilang selepas sebuah bot tunda ditemui terdampar di perairan Dent Heaven, Tambisan semalam, menjadi mangsa culik.

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Abdul Rashid Harun berkata polis dan anggota keluarga belum menerima sebarang panggilan meminta wang tebusan daripada mana-mana pihak.

Katanya lima kru tersebut adalah warganegara Malaysia iaitu masing-masing lima dari Tawau dan seorang dari Felda Jengka, Pahang.

Mereka dikenali Abd Rahim Summas, 62, juragan bot dari Kampung Tanjung Batu, Tawau; empat kru bot iaitu Tayudin Anjut, 45, dari Kampung Tanjung Batu Darat, Tawau; Mohd Ridzuan Ismail, 32, dari Felda Jengka 7, Bandar Jengka, Pahang; Fandy Bakran, 26, dari Kampung Pukat Tawau dan Mohamad Jumadil Rahim, 23, dari Batu 2, Jalan Apas, Tawau.

“Kelima-lima kru yang dipercayai diculik tidak dapat dihubungi. Polis sedang menyiasat kes dan kejadian ini,” katanya pada sidang akhbar di sini, Selasa.

Abdul Rashid berkata bot tunda tersebut yang menggunakan pendaftaran Surudong 3 dengan lima kru telah menarik sebuah tongkang Surudong 4 dari Sandakan pada 8 pagi Ahad lepas dan menghala ke Semporna yang dijangka tiba pada 5 petang, semalam.

Katanya bot tunda dan tongkang itu adalah milik syarikat tempatan yang beroperasi di Tawau.

Menurutnya pada pukul 2 petang semalam, sebuah bot tunda lain iaitu Sabah Tug 9 yang dalam perjalanan dari Jeroco Kretam Kinabatangan menuju ke Tawau telah ternampak bot tunda Surudong 3 dan tongkang Surudong 4 terkandas di beting pasir di perairan laut Dent Heaven berhampiran Tambisa dengan enjin masih hidup.

Beliau berkata curiga dengan keadaan tersebut, kapten bot tunda Sabah Tug 9 telah menghubungi majikannya mengenai penemuan bot tunda Surudong 3 dan tongkang Surudong 4 melalui telefon, sebelum meneruskan perjalanan ke Tawau.


Katanya pada hari yang sama, lebih kurang pukul 2.35 petang, dua bot laju Pasukan Polis Marin digerakkan ke lokasi penemuan bot tunda dan tongkang tersebut.

“Pemeriksaan mendapati enjin bot tunda masih hidup, kompas jurumudi tiada serta tiada seorang pun kru di dalamnya,” katanya.

Abdul Rashid berkata lokasi penemuan bot tunda dan tongkang tersebut terletak kira-kira 35 hingga 40 minit dari sempadan perairan antarabangsa.

Katanya beliau belum dapat mengulas lanjut mengenai kejadian itu disebabkan belum mendapat pengesahan sekiranya mangsa telah diculik.

Menurutnya anggota keluarga kru bot tersebut sudah dimaklumkan mengenai kejadian itu.

Beliau berkata bot tunda dan tongkang tersebut akan ditunda ke Pangkalan Polis Marin di sini hari ini. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori