Thursday, April 18, 2024

Creating liberating content

Ekspo Flora Sedunia Taichung...

PERNAHKAH anda terbayangkan bunyi pepohon bunga yang sedang mekar berbunga? Maklumlah pada zaman...

Perancis, Arab Saudi, Negara...

PARIS : Perancis pada Jumaat melarang kemasukan pengembara dari negara-negara Afrika sekurang-kurangnya untuk...

Militan Daesh: Kerajaan Selangor...

SHAH ALAM - Kerajaan Selangor sedia bekerjasama dengan Polis Diraja Malaysia (PDRM) bagi...

Wanita Rakyat Thai Edar...

KANGAR - Seorang wanita rakyat Thailand dijatuhi hukuman gantung sampai mati setelah didapati...

Kualiti Udara Terus Pulih, Johan Setia Kekal IPU Tidak Sihat

KUALA LUMPUR – Kualiti udara negara terus menunjukkan perkembangan baik pagi ini, dengan hampir keseluruhan kawasan di Semenanjung, Sabah dan Sarawak mencatat bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) bawah 100 atau sederhana.

Berdasarkan bacaan IPU terkini di portal Sistem Pengurusan Indeks Pencemaran Udara Malaysia (APIMS) setakat pukul 10 pagi ini, sebanyak 67 kawasan mencatat kualiti udara sederhana, termasuklah Sri Aman, Sarawak yang pernah merekodkan bacaan IPU melebihi 400 iaitu berbahaya pada Jumaat lepas.

Johan Setia Klang, Selangor yang tidak menunjukkan perubahan kualiti udara sejak semalam, menjadi satu-satunya kawasan dengan IPU tidak sihat pada paras 152 pagi ini, manakala Putrajaya; Klang, Selangor serta Tasek Ipoh dan Seri Manjung, Perak kini mencatat IPU sederhana berbanding tidak sihat, malam tadi.

Bacaan IPU antara 0 dan 50 dikategorikan baik, 51 hingga 100 (sederhana), 101 hingga 200 (tidak sihat), 201 hingga 300 (sangat tidak sihat) manakala 300 ke atas berbahaya.

Jabatan Meteorologi Malaysia sebelum ini, meramalkan keadaan jerabu yang melanda negara sejak dua minggu lepas akan beransur pulih susulan fasa Monsun Peralihan yang bermula pada 24 September.


Dalam pada itu, sejumlah pelajar Malaysia di Pekanbaru dan Jambi, Indonesia dijadualkan dievakuasi keluar dari wilayah itu hari ini, ekoran pengumuman darurat di Riau akibat jerebu.

Menurut kenyataan Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) semalam, seramai 160 pelajar akan dibawa pulang ke Malaysia pagi ini, manakala 120 akan dievakuasi ke Malaysia Hall di Jakarta, Indonesia, pada 6 petang ini.

Kategori