Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Tuduh Anwar Main Seks,...

PENULIS blog, Wan Muhammad Azri Wan Deris menggemparkan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur apabila...

Perkhidmatan Dibenarkan Beroperasi Ketika...

MAJLIS Keselamatan Negara (MKN) menyenaraikan sektor yang dibenarkan beroperasi susulan pewartaan PU (A)112...

Kertas Siasatan Akan Diserah...

IPOH – Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar memberitahu, kertas siasatan...

Mahasiswa Ibarat Robot Tidak...

KUALA LUMPUR - Mahasiswa ibarat robot tidak bernyawa jika tidak mendapat akses internet...

KPDNHEP Agensi Utama Siasat Isu Kartel Daging – KPN

KUALA LUMPUR – Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) akan menjadi agensi utama dalam menyiasat isu kartel daging haram, kata Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador.

Beliau berkata Polis Diraja Malaysia (PDRM) pula akan membantu KPDNHEP sekiranya terdapat mana-mana sudut yang membolehkan untuk dilakukan siasatan.

“PDRM pula menyiasat (dan) membuka kertas siasatan dari sudut dari mana perbuatan ini (dilakukan).. perbuatan ini telah menimbulkan keresahan, ketakutan dan kebimbangan rakyat.

“Kita akan buka kertas siasatan di bawah Seksyen 505(b) Kanun Keseksaan (kerana menyebabkan ketakutan dan kegentaran kepada awam),” katanya kepada Bernama selepas menerima penganugerahan Bintang Bhayangkara Utama di ibu pejabat polis Bukit Aman di sini hari ini.

Semalam, Bernama melaporkan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Huzir Mohamed berkata polis percaya kegiatan kartel daging import yang menggunakan label halal palsu itu melibatkan rangkaian luas serta didalangi sindiket dalam dan luar negara.

Setakat ini, polis menerima 13 laporan daripada orang awam di seluruh negara yang gusar dengan kemunculan isu berkenaan, selepas media melaporkan mengenai kegiatan kartel yang menyeludup daging sejuk beku dari beberapa negara sebelum membungkus semula daging berkenaan menggunakan logo halal di sebuah gudang di Senai, Johor. – BERNAMA

Kategori