Wednesday, April 17, 2024

Creating liberating content

RM2.5 Bilion Saham TNB...

KUALA LUMPUR - Sejumlah RM2.5 bilion saham Tenaga Nasional Bhd. hilang daripada pasaran...

Anwar Tuntut RM5 Juta,...

Presiden PKR Anwar Ibrahim menuntut ganti rugi RM5 juta dan permohonan maaf secara...

Pelukis Terkenal India, Hema...

DELHI: Seorang pekerja gudang diberkas pihak polis atas tuduhan membunuh pelukis terkenal India, Hema...

BN Johor Tingkat Gerak...

JOHOR BAHRU – Barisan Nasional (BN) Johor akan terus mempertingkatkan gerak kerja jenteranya...

Komen Pembaca Tanggungjawab Portal Berita

KEMENTERIAN Komunikasi dan Multimedia sedang mempertimbangkan keperluan untuk mengambil tindakan ke atas pengendali portal berita yang membiarkan pembacanya meninggalkan komen yang menyentuh sensitiviti kaum, agama dan institusi diraja.

Menterinya, Gobind Singh Deo berkata, sekiranya pengendali portal tidak memantau dan membiarkan komen seumpama itu di portal mereka, dibimbangi akan mengundang kemarahan pelbagai pihak seterusnya menyebabkan permasalahan lebih besar.

“Saya terima banyak aduan daripada masyarakat dan mereka mengatakan kelihatan seolah-olah tidak ada sebarang pemantauan oleh pengendali portal tentang apa yang dikeluarkan di bahagian komen portal mereka.

“Saya dalam proses menimbang sama ada perlu atau tidak satu undang-undang digubal untuk aspek itu tetapi ia masih perkara dalam pertimbangan, belum dibawa ke (mesyuarat) Kabinet lagi,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas titah ucapan perasmian Mesyuarat Pertama Penggal Kedua Parlimen ke-14 hari ini oleh Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

Dalam ucapannya, Al-Sultan Abdullah bertitah mahu tindakan tegas diambil terhadap perbuatan yang boleh menjejaskan perpaduan dan keharmonian negara termasuk penggunaan media sosial secara tidak bertanggungjawab.

Gobind turut meminta pengendali portal berita berhati-hati dan mengambil tanggungjawab sepenuhnya dalam memastikan apa yang ditulis di ruangan komen portal mereka tidak mengundang sebarang masalah.


Pengendali portal juga sepatutnya mengeluarkan berita-berita yang mempunyai nilai tinggi dalam menyatupadukan negara dan memperkukuh perpaduan rakyat.

“Kita dengar apa yang disampaikan Seri Paduka cukup jelas bahawa kita faham di era ini kita bergantung kepada media sosial, tetapi dalam masa sama, pada setiap masa kita perlu beri keutamaan kepada perpaduan negara dan keselamatan negara,” katanya.

Dalam pada itu Gobind berkata, pihaknya sudah menyediakan beberapa pindaan undang-undang dan berharap untuk membentangkannya dalam sesi ini, namun tidak mendedahkan lanjut mengenai perkara itu.

“Saya harap saya ada masa dalam sesi ini untuk bentangkan pindaan itu. Saya akan umumkan pindaan-pindaan itu kepada masyarakat awam sekiranya ia dapat dibentangkan nanti,” katanya.

Kategori