Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Lagenda Bola Sepak Selangor...

KUALA LUMPUR – Legenda bola sepak Selangor, Anuar Abu Bakar, 48, meninggal dunia...

Pengurus TNB Kota Bharu...

KOTA BHARU - Pengurus Tenaga Nasional Berhad (TNB) Kota Bharu, Arman Che Othman...

Euro 2016: Perancis Akhiri...

PARIS - Perancis ternyata terlalu sukar untuk ditundukkan Iceland yang tewas dengan jaringan...

Kalau Pergi Joging, Pasar...

PUTRAJAYA - Kementerian Kesihatan (KKM) mengingatkan mereka yang memakai ‘wristband PUI’ perlu menjalani...

KKM Rampas 280 Jenis Ubat Tak Berdaftar Didalangi Warga Bangladesh

KUALA LUMPUR – Bahagian Penguatkuasaan Farmasi Kementerian Kesihatan (KKM) merampas 280 jenis ubat tidak berdaftar dianggarkan bernilai RM200,000 daripada premis yang dikendalikan oleh warga Bangladesh di Jalan Tun Tan Siew Sin di sini.

Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah hari ini berkata, ubat-ubatan itu yang dirampas dalam serbuan pada Rabu disyaki mempunyai racun berjadual seperti ubat antibiotik (Cefuroxime), ubat tahan sakit (injeksi Tramadol) dan ubat penenang (injeksi Diazepam).

Beliau berkata serbuan dilakukan susulan pendedahan oleh sebuah akhbar harian berbahasa Malaysia pada 23 Ogos lalu mengenai sindiket penjualan ubat-ubatan tidak berdaftar didalangi warga Bangladesh di Jalan Tun Tan Siew Sin.

Siasatan awal KKM mendapati wujudnya 10 premis disyaki digunakan untuk menjual ubat-ubatan tidak berdaftar kepada warga asing di sekitar Jalan Tun Tan Siew Sin di mana di premis-premis berkenaan pernah diserbu pada 2016 dan 2017, katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Katanya di bawah Pelan Strategik Program Farmasi 2017-2020, Jalan Tun Tan Siew Sin yang dahulunya dikenali sebagai Silang merupakan satu daripada 80 kawasan panas yang didapati menjual produk ubat tidak berdaftar dan pihak Kementerian menyasarkan untuk membanteras kegiatan itu menjelang 2020.

Dr Noor Hisham berkata pihak Kementerian turut giat menjalankan pemantauan secara berterusan dengan kerjasama Kastam Diraja Malaysia bagi membanteras penjualan produk tidak berdaftar terutamanya ubat-ubatan.


Individu yang didapati bersalah menjual ubat tidak berdaftar boleh didenda tidak melebihi RM25,000 atau penjara tidak melebihi tiga tahun bagi kesalahan pertama dan denda tidak melebihi RM50,000 atau penjara tidak melebihi lima tahun bagi kesalahan berikutnya.

Beliau turut menasihatkan orang ramai supaya memastikan produk-produk yang dibeli mematuhi keperluan undang-undang dan berdaftar dengan KKM.

Orang ramai boleh mengemukakan aduan dan menyalurkan maklumat mengenai produk yang meragukan kepada Bahagian Perkhidmatan Farmasi KKM di http://www.pharmacy.gov.my, ataupun kepada Sistem Pengurusan Aduan Agensi Awam (SisPAA) di http://moh.spab.gov.my atau di talian 03-78413200. – BERNAMA

Kategori