Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Kelemahan Teknik Jaringan Punca...

INCHEON - Kelemahan teknik jaringan menjadi antara punca utama kekalahan pasukan bola keranjang...

3 Kereta Polis Dirosakkan...

PERMATANG PAUH - Tiga buah kereta polis dirosakkan dalam kejadian provokasi dipercayai oleh...

MH17: Jenazah Kapten Wan...

SEPANG - Keranda jenazah juruterbang MH17, Kapten Wan Amran Wan Hussin adalah yang...

Tun M Letak Jawatan...

PUTRAJAYA: Tun Dr. Mahathir Mohamad disahkan meletak jawatan sebagai Pengerusi Parti Pejuang Tanah...

Kerajaan Akan Perkenal Cukai Baru Tingkat Hasil – Mahathir

KUALA LUMPUR – Kerajaan mungkin akan memperkenalkan cukai baru dalam usaha meningkatkan hasil negara, kata Dr. Mahathir Mohamad.

Jelas perdana menteri, cukai baru itu tidak akan membebankan rakyat dan ia dilaksanakan secara lebih efisyen.

“Kita mungkin terpaksa memperkenalkan cukai baru yang tidak terlalu membebankan rakyat,” katanya semasa sidang media selepas majlis pelancaran Wawasan Kemakmuran Bersama 2030 (WKB2030) di sini, hari ini.

Mahathir berkata, sistem yang dilaksanakan kerajaan sebelum ini tidak tertib dan banyak pihak terlepas daripada membayar cukai.

“Dulu kita tidak mengenakan dengan cara yang tertib tersusun dan banyak orang terlepas daripada membayar cukai.

“Kita akan memperkemaskan lagi dan kita akan ada agensi (membuat kutipan), termasuk cukai pendapatan umpamanya akan diperkemas juga,” katanya.

Mahathir berkata demikian sebagai mengulas inisiatif baru untuk meningkatkan hasil serta menambah baik pemantauan cukai, meningkatkan kecekapan cukai dan memperluas asas cukai yang terkandung dalam WKB2030.


Sebelum ini Mahathir memberi bayangan untuk mengembalikan semula cukai barang dan perkhidmatan (GST) selepas didesak beberapa pihak menjelang pengumuman Belanjawan 2020 minggu hadapan.

“Kalau rakyat percaya GST lebih baik, kita akan kaji. Kalau itu kehendak rakyat, kita akan kaji sama ada GST lebih baik daripada SST (cukai jualan dan perkhidmatan),” katanya sebelum ini ketika mengulas gesaan sebuah badan pemikir supaya kerajaan memperkenalkan semula GST.

Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) mencadangkan supaya GST diperkenalkan semula pada kadar lebih rendah tiga peratus dalam Belanjawan 2020.

Pengerusinya Kamal Salih berkata, GST lebih baik dan membantu kewangan kerajaan ketika harga minyak jatuh ke bawah AS$36 pada 2015.

Ogos lalu, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng berkata kerajaan tidak akan memperkenalkan cukai baru dalam Belanjawan 2020 akan datang.

Kategori