Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Kurang Kongsi Kisah Peribadi...

PENYANYI Amy Mastura, 45, memberitahu faktor jarang menceritakan kisah peribadinya kepada umum merupakan...

Yayasan Amal Wangsa Sedia...

WASHINGTON DC - Yayasan Amal Wangsa, sebuah yayasan khas berasaskan kemasyarakatan akan memainkan...

Nelayan Hilang Bot Karam...

JOHOR BAHARU - Seorang nelayan hilang apabila botnya karam antara perairan Pulau Pisang...

Cadang Royalti Bauksit Dibayar...

KUANTAN - Kerajaan negeri Pahang bercadang mengenakan syarat terhadap pihak yang ingin mengeksport...

Kerajaan Akan Jual Hartanah Tidak Diperlukan – Mahathir

PETALING JAYA – Dr. Mahathir Mohamad hari ini mengulangi kebimbangannya mengenai keadaan kewangan negara sambal menyatakan Putrajaya sedang berusaha untuk menjual hartanah tidak diperlukan di dalam dan luar negara yang mampu memperoleh harga yang baik.

Dalam temu bual dengan stesen radio BFM hari ini, perdana menteri berkata hutang yang besar yang diwarisi kerajaannya daripada pentadbiran terdahulu menjejaskan jentera dan rancangan kerajaan untuk negara.

Beliau juga bercakap mengenai pemulihan dana 1MDB dan perundingan semula projek mega seperti Laluan Rel Pantai Timur (ECRL).

Selain menangguhkan projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur-Singapura (HSR) dan membatalkan projek lain, katanya, Putrajaya juga boleh melupuskan beberapa asetnya untuk membayar hutang.

“Dari segi jualan aset, kita mempunyai beberapa hartanah yang kita tidak perlukan pada masa ini dan boleh mendapatkan harga yang baik. Kita akan menjual (ini) untuk apa sahaja nilai yang boleh mereka beri.

“Biasanya jumlahnya tidak terlalu besar, tetapi masih mengumpul nilai agak besar,” katanya.

Ditanya sama ada hartanah ini termasuk di wilayah Iskandar Johor, Mahathir berkata beliau tidak berfikir begitu kerana ia telah pun dijual.


“Wang itu telah dibayar, bukan kepada kita, tetapi kepada orang yang menjual tanah itu. Jadi itu bukan apa yang kita cari,” katanya.

Bagaimanapun, beliau enggan mendedahkan butiran lanjut mengenai hartanah berkenaan, mengatakan rundingan masih berjalan.

“Kita perlu mencari harga yang baik. Kita mempunyai hartanah di Hong Kong, Singapura dan negara lain, bukan sahaja di negara ini.”

Mahathir mengulas kenyataan bekas perdana menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak, pada Sabtu yang menuduh kerajaan yang dipimpin Pakatan Harapan mempunyai mentaliti “jual, jual, jual” dan sentiasa berusaha untuk melupuskan aset negara kepada orang asing.

Mengenai perbincangan kemelesetan ekonomi, beliau berkata negara itu boleh mengelaknya jika kerajaan diurus dengan baik. Beliau juga berkata kerajaan mempunyai kepakaran yang diperlukan untuk mencegah kemelesetan ekonomi. – FMT

Kategori