Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Kes Jong-nam Dipindah Ke...

MAHKAMAH Majistret hari ini memerintahkan kes dua tertuduh pembunuhan abang pemimpin tertinggi Korea...

UPSR: Ada Pihak Cuba...

VIENTIANE  - Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menyifatkan kebocoran soalan Ujian...

Pelan Transformasi PBT Diperkenal...

KUALA LUMPUR - Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan akan memperkenalkan Pelan...

Renjatan Elektrik Pengecas Telefon...

DALAM dunia tanpa sempadan kini, nampaknya telefon bimbit menjadi seumpama peneman ke mana...

Keletah Si Cilik Beri Ceramah Curi Perhatian Netizen

SELALUNYA kita dengar ceramah-ceramah yang disampaikan oleh ustaz-ustazah serta alim ulama. Bagaimana pula kalau si cilik yang memberi tazkirah?

Baru-baru ini tular satu video seorang kanak-kanak perempuan yang memberi nasihat tentang solat lima waktu. Lancar betul celotehnya ya walaupun dalam Bahasa Inggeris.

Keletahnya yang comel itu berjaya mencuri perhatian netizen. Ramai juga yang repost dan berkongsi video ini di laman sosial.

Pesan si cilik yang bernama Alayna ini, umat Islam perlu solat lima waktu sehari. Jika tidak, Allah tidak akan membuka hati kita dan kita akan bersedih.

“Awak mesti ambil wudhu dan solat lima waktu sehari. Jika tidak, awak akan rasa sedih dan Allah tidak membuka pintu hati awak.

“Allah tidak akan meletakkan perkara yang baik dalam hati awak tapi Allah akan letak perkara kurang baik dalam hati awak sebab syaitan akan mengganggu awak jika tidak solat.

“Sebab itu awak mesti solat dan ambil wudhu bila awak nak solat,” katanya.

Disebabkan video pendek itu tular di laman sosial, ibu kepada si cilik yang berasal dari Singapura ini juga ada memuat naik satu video ke laman Facebooknya.


Video berkenaan menunjukkan Alayna berterima kasih kepada sesiapa yang mendengar peringatannya itu. Kanak-kanak yang berusia lima tahun ini juga ada membacakan Surah Al-Fatihah di akhir video tersebut.

Menurut ibunya, dia tidak menyangka video yang dimuat naik itu akan tular di media sosial kerana video tersebut merupakan pesanan yang diberikan kepadanya.

Menurut ibunya lagi menerusi interview bersama Radio Sinar dalam segmen Sepahtu Sinar, Alayna meminati buku hadis yang dibacakan oleh ibunya.

Bukan ke bagus kalau dari awal lagi anak-anak sekecil ini diberikan pededahan awal tentang agama. Harap-harapnya jadi amalan sampai bila-bila. – MYNEWSHUB.CC/Aisyah Karim

Kategori