Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Stok Minyak Sawit Naik...

KUALA LUMPUR - Stok minyak sawit Malaysia meningkat 1.26 peratus kepada 2.214 juta...

Isu Tiket: KFA Mohon...

ALOR SETAR - Persatuan Bola Sepak Kedah (KFA) memohon maaf kepada penyokong Hijau...

Permohonan Najib, Irwan Pindah...

KUALA LUMPUR - Mahkamah Tinggi hari ini menetapkan 7 Dis untuk mendengar permohonan...

Kerjasama Pakatan, PPBM Cuma...

JOHOR BAHRU - DAP Johor mengakui kerjasama antara Pakatan Harapan dan Parti Pribumi...

Kasut, Beg Tangan Milik Rosmah, Nooryana Adalah Hadiah

KUALA LUMPUR – Mahkamah Tinggi di sini, hari ini diberitahu bahawa, 263 beg tangan pelbagai jenama, 27 pasang kasut, serta 10 jam tangan mewah yang disita pihak polis di kediaman Datuk Seri Najib Razak berkaitan penyelewengan dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB), adalah hadiah daripada rakan dan orang kenamaan.

Peguam Iskandar Shah Ibrahim yang mewakili isteri dan anak bekas perdana menteri itu iaitu Datin Seri Rosmah Mansor dan Nooryana Najwa juga berkata, tiada jejak wang yang menunjukkan semua harta itu adalah hasil daripada penyelewengan dana 1MDB.

Peguam Iskandar Shah Ibrahim berkata, berdasarkan afidavit yang diikrarkan pegawai penyiasat kes 1MDB Superintendan Foo Wei Min, pihak pendakwaan sendiri tidak dapat memastikan bahawa beg tangan serta kasut tersebut, merupakan hadiah atau diperoleh daripada hasil aktiviti haram.

“Bagi beg-beg tangan yang dirampas, ia merupakan hadiah daripada rakan-rakan kenalan rapat termasuk orang kenamaan, besan Datin Seri Rosmah, ibu mertua kepada Nooryana serta orang-orang lain yang tidak dikenali.

“Pihak kami berhujah bahawa pemohon (pendakwaan), tidak dapat mengenal pasti selain tidak membuat penilaian terhadap kesemua beg berjenama kecuali beg Hermes. 

“Atas imbangan kebarangkalian, adalah tidak mustahil untuk Datin Seri Rosmah dan Nooryana yang merupakan isteri dan anak kepada mantan perdana menteri, menerimanya sebagai hadiah atau membuat perolehan sendiri,” katanya semasa berhujah pada prosiding tuntutan pelucutan hak harta tersebut daripada Rosmah, Nooryana dan 16 yang lain.

Pada 8 Mei 2019, Jabatan Peguam Negara memfailkan notis usul berhubung pelucutan hak terhadap ratusan barangan, termasuk beg tangan pelbagai jenama dan 27 kenderaan yang dirampas daripada Najib, Rosmah, tiga anak mereka, serta 13 individu dan syarikat yang dikatakan berkaitan 1MDB.

Selain itu, wang berjumlah lebih RM18 juta dalam beberapa akaun bank di Bank Islam Malaysia Bhd, Al-Rajhi Bank Bhd, Malayan Banking Bhd, CIMB Bank Bhd, RHB Bank Bhd, Public Bank Bhd, AmBank Bhd dan Hong Leong Bank Bhd, dibeku antara 16 Ogos, 2018 dan 11 Mac 2019.

Dalam notis usul lucut hak itu, pendakwaan menamakan Najib, Rosmah dan anak mereka iaitu Nor Ashman Razak, Riza Shahriz Abdul Aziz (anak tiri Najib) dan Nooryana Najwa, Mohd Kyizzad Mesran, Senijauhar Sdn Bhd, Aiman Ruslan, Yayasan Rakyat 1Malaysia, Yayasan Semesta, Yayasan Mustika Kasih, Rembulan Kembara Sdn Bhd, Goh Gaik Ewe, Roger Ng Chong Hwa (bekas pegawai bank Goldman Sachs) dan isteri Lim Hwee Bin, Kee Kok Thiam, Tan Vern Tact dan Geh Choh Hun sebagai responden pertama hingga ke-18.


Mengenai 27 pasang kasut yang dirampas, Iskandar Shah berhujah bahawa dakwaan Foo dalam afidavitnya yang menyatakan bahawa mustahil untuk Nooryana memiliki kasut-kasut tersebut adalah tidak berasas, kerana wanita itu telah mendedahkan punca pendapatannya dengan jelas dan mengemukakan bukti yang sah menerusi afidavitnya.

“Bahkan Foo dalam afidavitnya tidak membuat sebarang penilaian untuk menentukan sama ada Nooryana mampu membelinya atau tidak, oleh itu terdapat kemungkinan bahawa kasut berkenaan bukan hasil daripada aktiviti haram.

“Afidavit Foo juga tidak menafikan, bahawa beg-beg tersebut adalah merupakan hadiah atau pemberian, namun Foo dalam masa yang sama meletakkan beban Nooryana untuk membuktikannya dengan mengemukakan resit pembelian atau sebagainya,” katanya.

Iskandar Shah menambah pendekatan yang diambil Foo adalah tidak adil, kerana tiada jejak wang dikemukakan atau keterangan saksi-saksi yang menyatakan secara terus bahawa harta terbabit adalah dari hasil aktiviti haram, berkaitan dana 1MDB.

Sementara itu, peguam Azamuddin Aziz yang berhujah bagi pihak Riza Shahriz dan Nor Ashman Razak berkata, tiada sebarang bukti aliran wang yang menunjukkan dana 1MDB digunakan untuk membeli 10 utas jam tangan milik mereka.

Foo di dalam afidavit sokongannya mengatakan bahawa, Nor Ashman langsung tidak mempunyai fail cukai pendapatan, dan berpendapat dalam keadaan tersebut tidak mungkin beliau boleh membeli jam-jam tangan tersebut.

Hakim Mohamed Zaini Mazlan menetapkan 18 Jun, bagi pihak pendakwaan untuk membalas hujahan. – BERNAMA

Kategori