Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Next Bike Lancar Ducati...

KUALA LUMPUR - Next Bike Sdn Bhd, pengedar tunggal motosikal Ducati di Malaysia...

Adik Bongsu Mangsa Nahas...

MASIHKAH anda ingat insiden kemalangan maut di Lebuhraya Duta Ulu Kelang (DUKE) yang...

Raja Perlis Gesa Stesen...

KANGAR - Raja Perlis Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail melahirkan rasa kurang senang...

Kerja Pembersihan Tanah Runtuh...

KUANTAN - Kerja-kerja pembersihan di kawasan tanah runtuh Km52.4 Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak selesai...

Kartunis Bebas Bersuara Selagi Tidak Langgar Etika

KUALA LUMPUR – Kartunis kontroversi, Zunar sememangnya sinonim dengan karya-karya berbaur hasutan terutama sekali melibatkan kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Selaku spengkarya seni, Zunar atau nama penuhnya Zulkiflee Anwar Haque wajar menggunakan bakat dimiliki pada landasan betul, bukannya menjadikan karya seni sebagai alat provokasi yang boleh menggugat ketenteraman awam.

Menurut Presiden Kelab Kartunis Malaysia, Mohd. Desa Omar atau lebih dikenali sebagai Juragan, terdapat beberapa pantang larang atau etika dalam penghasilan karya atau kartun yang tidak boleh dilanggar.

Beliau yang ditemui media di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini sempena Perhimpunan Agung UMNO berkata, antara yang perlu diketahui ialah kartunis tidak boleh menghina atau mengecilkan hati orang lain.

Baca: Pameran Kartunis Biadap Zunar Digempur Pemuda

Kartunis Bebas Bersuara Selagi Tidak Melanggar Etika

Kartunis Bebas Bersuara Selagi Tidak Melanggar Etika

“Kalau kita ikut apa yang diajar dan diasuh pada zaman saya di bawah bimbingan Raja Kartun Malaysia, Allahyarham Rejab Had, terdapat beberapa pantang larang yang tidak boleh dilanggar kartunis.

“Ini termasuk kita langsung tidak boleh menghina orang lain, tidak boleh kecilkan hati orang lain, dan ingat bahawa tugas kita adalah menghibur khalayak sambil mendidik,” kata Juragan lagi.


Bercakap pada Pameran Kartun dan Komik Wasatiyyah dan Perjuangan anjuran Institut Wasatiyah Malaysia di PWTC, beliau menambah, ada juga karikatur yang boleh dihasilkan oleh kartunis sebagai berbentuk kritikan,

Namun ujar Juragan, ia tidak menyasarkan langsung kepada puncak pimpinan atau kerajaan tetapi yang diketengahkan adalah teguran terhadap dasar-dasar yang dijalankan jika dirasakan sebagai tidak benar.

Selain itu, beliau menegaskan bahawa hak kebebasan bersuara dalam kalangan kartunis di Malaysia pada masa ini masih lagi berada pada tahap terkawal.

Justeru Juragan tidak menganggap Zunar satu ancaman meskipun karya yang dihasilkannya banyak menerima pengiktirafan dari organisasi tertentu dari luar negara. – MYNEWSHUB.CC

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori