Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Diam-Diam, Fazura Pernah 2...

PEMINAT hiburan pastinya sedar pelakon Gol dan Gincu, Fazura amat gemar berahsia perihal kehidupan...

Laksana Semula PKP Keputusan...

KUALA LUMPUR - Kerajaan terpaksa mengambil keputusan yang mencabar melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan...

Keganasan Di Paris Tak...

BUKIT MERTAJAM - Keganasan yang berlaku di Paris, Perancis tidak boleh dikaitkan dengan...

Elaun Pengerusi MPKK Di...

IPOH - Seramai 829 pengerusi Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) Perak atau penghulu...

Kaji Kejayaan Sebelum Paksa Saya Letak Jawatan – Mujahid

PETALING JAYA – Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mujahid Yusof Rawa membidas pihak tertentu yang masih menggunakan isu serbuan khalwat untuk menyerangnya.

Katanya, ada antara mereka yang mengkritik cuba melakukan pembunuhan karakter dengan merendahkan kredibilitinya apabila berterusan menggunakan isu berkenaan walaupun ia tidak lagi relevan.

Beliau berkata, pengkritiknya perlu menilai kejayaannya sepanjang menerajui portfolio Menteri di Jabatan Perdana Menteri sebelum menghambur kritikan tidak berasas, termasuk menggesanya meletak jawatan.

“Orang yang kata saya tidak layak (jadi menteri agama), dia hanya perlu buat sedikit kajian dan membaca apa yang sudah kita laksanakan daripada melihat berita yang tak betul pun.

“Macam mana anda buat penilaian berdasarkan berita yang tak betul dan anda minta saya bertindak letak jawatan.

“Saya tak nafikan, ada yang kritik itu bukan kerana agenda peribadi, tetapi ada kelompok yang cuba buat pembunuhan karakter dengan merendah dan menghina kita.

“Kupasan di media sosial ini, mereka lebih alim dan mungkin juga ramai calon menteri di luar sana,” katanya ketika temu bual dalam program Soal Rakyat yang disiarkan di TV3, malam tadi.

Naib Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH) itu berkata, walaupun isu serbuan khalwat yang dibangkitkan mencetuskan polemik, ia juga membuka ruang untuk pelbagai pihak, khususnya penguatkuasa agama berbicara mengenai kelemahan operasi maksiat yang tidak dibicarakan sebelum ini.


Mengenai kejayaannya dalam tempoh 100 hari, Mujahid berkata, antaranya adalah mendapat pujian kerajaan Arab Saudi atas pelaksanaan program Kempen Kebersihan Perdana ketika menguruskan 37,200 jemaah haji Malaysia di Makkah dan Madinah baru-baru ini.

“Kejayaan lain termasuklah saya diberi penghargaan untuk menyampaikan ucaptama pada Festival Halal di Sarajevo baru-baru ini, selain Malaysia turut diberi peluang menyampaikan syarahan awam di Universiti Sarajevo.

“Saya juga berjaya mendamaikan perselisihan antara Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang, Prof. Dr. P Ramasamy dan Mufti Perlis, Datuk Dr. Mohd Asri Zainul Abidin, yang ketegangan mereka berisiko terhadap masyarakat pelbagai agama di negara ini,” katanya.

Ditanya sama ada beliau serik untuk menyantuni masyarakat seperti golongan Lesbian, Gay, Bisexual dan Transexual (LGBT) sebelum ini yang juga mencetuskan kontroversi, Mujahid berkata beliau tidak perlu rasa serik jika bertindak atas prinsip.

“Dalam konteks rahmatan lil alamin (rahmat seluruh alam), kita marah pada dosa, tapi tidak boleh kita marah pada pelaku dosa kerana mereka perlu ditegur dan diberi nasihat, bukan dimaki,” katanya. – BH Online

Kategori