Thursday, April 18, 2024

Creating liberating content

Sirul Mungkin Di Penjara...

AKHBAR Australia, Sydney Morning Herald  melaporkan salah seorang individu yang membunuh Altantuya Shaariibuu iaitu bekas...

Mayat Suspek Terjatuh Di...

DUNGUN – Mayat suspek kes samun yang terjatuh ke dalam Sungai Paka semasa...

Tuduhan Artikel Fitnah: Bekas...

PETALING JAYA: Bekas Ketua Pengarang The Edge Communications Sdn Bhd dilepas dan dibebaskan...

Hilang Tiga Jari Tersepit...

Kuala Lumpur : Pekerja kilang memproses makanan putus tiga jari selepas tersepit pada...

Jho Low Setuju Serah Semua Aset Kepada DoJ

KUALA LUMPUR – Ahli perniagaan kontroversi, Jho Low dikatakan bersetuju menyerahkan semua aset miliknya kepada Jabatan Kehakiman (DoJ) Amerika Syarikat (AS).

Menurut laporan yang didedahkan portal Sarawak Report, tindakan Jho Low atau nama sebenarnya Low Taek Jho itu, bagaimanapun, tidak akan memberi sebarang kerugian kepadanya.

Sebaliknya, semua aset yang diserahkan kepada DoJ dipercayai mengalami penurunan harga antaranya hartanah di New York, AS, pesawat peribadi di Singapura dan kapal layar mewah, Equanimity.

“Disaat semua aset milik Jho Low mula bertukar menjadi liabiliti, beliau bertindak menyerahkannya kepada pihak berkuasa,” katanya.

Pendedahan itu dibuat selepas ahli perniagaan yang dikaitkan dengan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) menggugurkan tuntutannya terhadap Hotel Park Lane di New York dan membenarkan hartanah itu dijual kepada syarikat pelabur Mubadala yang dimiliki oleh kerajaan Abu Dhabi.

Hotel mewah itu antara aset di AS yang dipercayai dibeli oleh Jho Low menggunakan wang 1MDB.

Pada 2013, Jho Low membeli hotel itu secara usaha sama dengan pemaju hartanah Witkoff Group pada harga AS$654 juta bagi mendapatkan 85 peratus pemilikan.


Syarikat pelabur Mubadala turut membayar sebanyak AS$135 juta kepada Jho Low pada akhir 2013, untuk mendapatkan kepentingan dalam hotel itu.

Bagaimanapun, menurut laporan Sarawak Report, harga hotel berkenaan mulai merudum dan memerlukan pengubahsuaian.

Dengan menyerahkan hotel berkenaan kepada pihak lain, Jho Low bukan saja dapat berjimat dengan tidak mengeluarkan wang untuk memperbaikinya, malah tidak perlu membayar lebihan pinjaman. – BH ONLINE

Kategori