Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Kamalanathan Nafi Kuota Pelajar...

KUALA LUMPUR – Kenyataan yang dikeluarkan oleh Menteri Pendidikan Malaysia (KPM), Dr. Maszlee...

Anak Kambing Muka Pelik,...

GAMBAR seekor anak kambing yang dilahirkan dengan muka pelik telah menjadi tular. Mamalia...

PBB Bawa Keluar 2...

KUALA LUMPUR - Ibu Pejabat Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) akan membantu melicinkan proses...

Tuah Pelayan Temui Muntah...

BANGKOK - Ketulan berwarna kuning yang rasanya seperti lilin yang ditemui ketika bersiar-siar...

Jawatankuasa Kuil Rayu Sertai Inkues Adib

JAWATANKUASA Menyelamat Kuil Sri Maha Mariamman Seafield hari ini memfailkan permohonan semakan keputusan Mahkamah Koroner yang tidak membenarkan mereka menjadi pihak berkepentingan dalam prosiding inkues bagi menyiasat punca kematian anggota bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim.

Peguam M.Visvanathan yang memfailkan permohonan itu di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi di Shah Alam berkata pihaknya mahu mengambil bahagian dalam prosiding inkues itu yang bermula 11 Februari ini.

“Keseluruhan kejadian yang menyebabkan kematian lelaki itu (Adib), timbul hasil daripada pasukan petugas berkenaan (kuil) yang tidak mahu berganjak dari tempatnya.

“Anda tidak boleh melakukan penyiasatan dalam kekosongan. Semua keadaan berhubung kematian itu perlu disiasat agar dapat menghasilkan satu keputusan,” katanya kepada pemberita selepas selesai memfailkan permohonan itu kira-kira pukul 9.00 pagi. Beliau berkata permohonan itu mungkin akan didengari pada Khamis ataupun Jumaat ini.

Hakim Rofiah Mohamad yang bersidang sebagai koroner pada 31 Januari lepas menolak permohonan Visvanathan untuk jawatankuasa menyelamat kuil menjadi pihak berkepentingan dalam prosiding inkues itu atas alasan ia tidak mempunyai kepentingan yang nyata, substantif dan munasabah.

Rofiah sebelum ini menetapkan 11 Februari hingga 28 Februari; 1, 4 dan 5 Mac; 19 Mac hingga 29 Mac dan 1 April hingga 12 April sebagai tarikh prosiding inkues itu.


Muhammad Adib, 24, yang juga anggota Unit Bantuan Perkhidmatan Kecemasan Jabatan Bomba dan Penyelamat Subang Jaya, parah selepas dipercayai diserang dan dipukul perusuh dalam kejadian kekecohan di tapak Kuil Sri Maha Mariamman pada 27 November lepas.

Allahyarham menghembuskan nafas terakhir di Institut Jantung Negara pada 17 Disember. – BERNAMA

Kategori