Friday, April 19, 2024

Creating liberating content

Ringgit Terus Susut Berbanding...

KUALA LUMPUR - Ringgit meneruskan penurunan semalam untuk dibuka rendah berbanding dolar AS...

Nicol Rangkul Kejuaraan Berturut-Turut...

KUALA LUMPUR - Ratu skuasy negara Datuk Nicol David mengekalkan kejuaraannya di Kejohanan...

Lesen Pembalakan Tak Dikeluarkan...

KUALA LUMPUR - Tiada lesen pembalakan dikeluarkan dalam kawasan hutan simpan kekal mahu...

Bekas KP KL Mendiang...

KOTA KINABALU - Bekas Ketua Polis Kuala Lumpur, mendiang Tan Sri Henry Chin...

Jangan Jumud, Buat Kesimpulan Berkait SD Azilah – Haniff

PETALING JAYA – Peguam Haniff Khatri Abdulla berkata, orang ramai tidak patut membuat kesimpulan ke atas dakwaan terbaru terhadap Najib Razak oleh Azilah Hadri yang disabitkan membunuh wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu kerana tidak mudah untuk membuka semula siasatan kes pembunuhan itu.

“Ramai di kalangan kita yang terus melompat daripada kerusi atau katil masing-masing mengatakan bila nak buka balik fail? Di situ kita kena faham bahawa dari segi perundangan, dia tak semudah macam itu.

“Sebab ada satu prinsip dalam perundangan yang mengatakan apabila satu perbicaraan jenayah telahpun diselesaikan melalui pengambilan keseluruhan keterangan pada masa itu dan sudah ada keputusan, sama ada bersalah ataupun tidak bersalah, maka fail itu tidak boleh dibuka melainkan dalam keadaan-keadaan khusus.

“Kalau boleh jangan langkau kuasa mahkamah. Yang penting, tarikh 20 April nanti,” katanya dalam program bual bicara atas talian Jom Channel yang disiarkan secara langsung di Facebook malam tadi.

Semalam, Peguam Negara, Tommy Thomas dilapor akan mempertimbangkan membuka semula kes pembunuhan Altantuya susulan dakwaan terbaru ke atas Najib oleh Azilah dalam akuan berkanun yang dikeluarkan untuk merayu sabitan dan hukuman mati dijatuhkan ke atasnya.

Haniff berkata, sebarang siasatan baru akan membabitkan peranan banyak pihak yang terbabit dalam siasatan dan pendakwaan kes pembunuhan itu pada 2006, termasuk bekas peguam negara ketika itu, Abdul Gani Patail.

“Jangan jumud sangat, mentang-mentang akuan berkanun Azilah cakap pasal Najib Razak, maka semua nak tumpu kepada dia.

“Jangan, ‘that’s not right’. Ada banyak perkara lagi di belakang itu.”

Azilah dan bekas anggota polis, Sirul Azhar Umar, yang disabitkan bersalah membunuh Altantuya dan dijatuhkan hukuman mati oleh Mahkamah Persekutuan pada 13 Januari 2015, membuat akuan berkanun dalam penjara yang mendakwa Najib memberi arahan membunuh wanita Mongolia itu.

Dia yang memohon mahkamah mengetepikan sabitan ke atasnya dan dibicarakan semula, turut mendakwa bekas kekasih Altantuya, Abdul Razak Baginda dan pegawai kanan polis Musa Safri tahu mengenai “arahan” Najib itu.


Najib dan Razak Baginda yang dilepaskan daripada tuduhan membunuh Altantuya, menolak dakwaan terbaru itu.

Haniff berkata, ada kecenderungan untuk mereka yang menentang Najib dari segi politik untuk “overkill isu itu” dan membuat kesimpulan bekas perdana menteri itu bersalah.

“Kita tidak boleh ‘overkill’ isu itu dan bercakap terlalu banyak tentang siasatan.”

Haniff berkata, Azilah dalam akaun berkanunnya belum menyatakan kenapa dia tidak menjelaskan dakwaan terhadap Najib di mahkamah apabila dia berpeluang berbuat demikian.

“Walaupun akuan berkanun sekalipun, bukan merupakan suatu keterangan segar.

“Selagi sabitan terhadap Sirul dan Azilah tidak diubah ataupun disemak semula oleh mahkamah, maka untuk meminta fail siasatan dibuka pun adalah salah.”

Jumaat lalu, Najib melafazkan sumpah laknat beliau tidak pernah memberi arahan seperti yang didakwa Azilah dan tidak pernah berjumpa Altantuya. – FMT

Kategori