Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Wang RM407,011.46 Milik FORT...

KUALA LUMPUR - Wang berjumlah RM407,011.46 yang dibekukan daripada akaun bank milik Yayasan...

Peniaga Ditahan Hina Polis...

JOHOR BAHARU - Seorang peniaga ditahan di Kluang smalam kerana menghina polis menerusi...

Penyerang Kurang Pengalaman Punca...

KOTA BHARU - Penyerang kurang berpengalaman antara faktor Kelantan gagal manfaatkan kelebihan bermain...

ECRL: Mahathir Kata Keputusan...

PERDANA Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata keputusan akhir mengenai projek Laluan Rel...

Jasa Pemimpin Dahulu Asas Pacu Kemajuan Negara

PEKAN – Jasa pemimpin terdahulu bukan sahaja untuk dikenang tetapi dijadikan asas memacu negara ke tahap lebih tinggi, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Najib yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN) berkata sebagai generasi penerus, generasi kini perlu memikul peranan membawa apa yang telah diasaskan kepada sesuatu yang lebih tinggi dan diperakui dunia.

Menjadikan jasa dan perjuangan ayahandanya Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein, yang merupakan perdana menteri kedua, dalam memacu kemajuan masyarakat luar bandar melalui pembukaan Felda dan pembinaan jalan menghubungkan Kuantan dan Segamat, Najib berkata semua itu mungkin tidak bermakna jika tiada kesinambungan dilakukan terhadap apa yang telah diasaskan tersebut.

“Kita tidak boleh semata-mata hidup dengan bersandarkan ingatan dan nostalgia sahaja. Generasi yang ada sepatutnya tidak memiliki sifat sedemikian.

“Kita mesti membawa kemajuan yang lebih hebat lagi, dan itulah prinsip yang sebenarnya di mana dengan sikap itu, barulah negara kita boleh diletakkan dalam saf antara negara terhenti serta terunggul di dunia,” kata beliau.

Najib yang juga calon Barisan Nasional (BN) bagi Parlimen Pekan berkata demikian ketika berucap pada majlis ramah mesra bersama-sama 2,000 penduduk Batu 8 Lepar di sini, hari ini.

Turut hadir calon Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Manis, Datuk Khairuddin Mahmud.


Najib berkata generasi sekarang tidak boleh membuatkan negara mengundur ke belakang kerana bagi meneruskan apa yang telah dimulakan, negara memerlukan sebuah parti politik yang mempunyai sejarah memajukan negara dengan cemerlang.

Dari segi politik, beliau berkata teras politik tanah air yang terbukti berjaya memacu pembangunan negara hanya ada pada satu parti iaitu BN.

“Kalau kita tengok perangai seorang dua di sebelah sana (pembangkang), kita pun sudah pasti tidak yakin mereka boleh menjaga kepentingan kita semua terutamanya kepentingan masyarakat di luar bandar, kepentingan Islam dan kepentingan orang Melayu,” kata beliau.

Pada majlis itu, perdana menteri turut meluluskan sejumlah peruntukan bagi pembinaan sebuah masjid baharu di kampung berkenaan. – BERNAMA

Kategori