Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Bantuan Bulanan Am OKU...

SEREMBAN – Bantuan bulanan am terhadap seramai 2,490 golongan Orang Kelainan Upaya (OKU)...

Pasukan Keselamatan Tembak Mati...

LAHAD DATU - Pasukan keselamatan di Lahad Datu menembak mati empat lelaki dipercayai...

Parti Itu Calon Ada,...

PAS mendedahkan pengalaman pahit ketika pernah bersama rakan tahaluf siyasinya yang hanya mementingkan...

Bencana Banjir: China Hulur...

ATAS dasar keprihatinan ekoran bencana banjir yang berlaku di beberapa negeri di Malaysia,...

Jabatan Kehakiman AS Saman Google

WASHINGTON – Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (AS) memfailkan saman antipesaingan terhadap Google kerana secara tidak sah ‘mengekalkan monopoli dalam perkhidmatan pasaran carian dan carian iklan’ pada Selasa, lapor agensi berita Xinhua.

Saman terhadap syarikat yang beribu pejabat di California itu difailkan di Mahkamah Daerah Columbia. Seramai tujuh pendakwa raya negeri menyertai jabatan itu sebagai plaintif kes berkenaan.

Sebagai sebuah syarikat terkaya di planet ini dengan nilai pasaran sebanyak US$1 trilion, Google dimiliki Alphabet Inc, menjadi pengawal gerbang monopoli kepada internet untuk berbilion pengguna dan terlalu banyak pengiklan seluruh dunia, menurut jabatan itu.

Sejak bertahun-tahun, Google menguasai hampir 90 peratus carian di Amerika dan ‘menggunakan taktik antipersaingan untuk mengekal dan mengukuhkan monopolinya dalam aplikasi carian dan carian iklan’.

Pengadu mendakwa Google secara tidak sah mengekalkan monopoli dalam aplikasi carian dan carian iklan dengan menandatangani perjanjian eksklusif melarang penyediaan perkhidmatan carian sudah sedia dimuat turun lain dan membuat perjanjian jangka panjang dengan Apple supaya menjadikan Google sebagai aplikasi asal.


Menurut jabatan itu, gergasi teknologi itu menggunakan keuntungan hasil monopoli untuk membeli perkakasan lain bagi peranti enjin carian pada peranti, pelayar laman web dan akses carian lain, ‘mewujudkan kitaran monopoli kendiri dan berterusan’.

“Hari ini, jutaan warga Amerika bergantung kepada Internet dan pentas dalam talian untuk urusan kehidupan seharian. Persaingan dalam industri ini amat penting dan mengapa saman terhadap Google – pengawal gedung internet – hari ini amat penting kerana melanggar undang-undang antipersaingan, kes amat penting buat Jabatan Kehakiman dan rakyat Amerika,” kata Peguam Negara, William Barr.

Sementara itu, jurucakap Google yang dipetik CNBC berkata, saman itu ‘amat cacat’ dan berhujah, orang ramai menggunakan Google sebab mereka yang memilih, bukan disebabkan mereka dipaksa atau disebabkan mereka tiada pilihan lain. – BERNAMA

Kategori