Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Ugut Bunuh Abang Ipar,...

PETALING JAYA - Seorang kelindan lori didenda RM4,000 atau penjara empat bulan oleh...

Akademik British Dijel Seumur...

AKADEMIK British, Matthew Hedges, 31 tahun, dijatuhi hukuman penjara seumur hidup di Emiriyah...

Mayat Khaizuran Waliyuddin Ditemui...

KOTA BHARU - Mayat Khaizuran Waliyuddin Suhaimi yang hilang ketika sedang mandi-manda bersama...

Kalimah Allah: Menteri UMNO...

PETALING JAYA – Menteri-menteri UMNO akan membangkitkan semula isu penggunaan Kalimah Allah untuk...

Imigresen Terkejut Jumpa Duit RM11 Juta! 19 Ditahan

DIANGGARKAN hampir RM11 juta wang tunai ditemui dalam dua serbuan berasingan termasuk di sebuah hotel di Kota Kinabalu, Sabah kira-kira jam 1 pagi hari ini.

Serbuan itu dilakukan sepasukan anggota penguat kuasa Jabatan Imigresen Sabah sempena ‘Ops Gegar’. Serbuan lakukan selepas menerima maklumat berhubung aktiviti tidak bermoral di sebuah hotel.

“Hasil serbuan itu, anggota penguat kuasa menahan beberapa individu dan pemeriksaan lanjut menemui hampir wang tunai berjumlah lebih RM8 juta.

“Susulan itu, pihak berkuasa melakukan serbuan di sebuah apartmen berhampiran hotel berkenaan dan menemui wang tunai lebih RM11 juta,” kata sumber kepada media tempatan di sini hari ini.

Sumber berkata, semua wang tunai yang ditemui dirampas untuk siasatan lanjut. Pengiraan masih lagi dilakukan bagi mengetahui jumlah sebenar wang yang dirampas dalam kejadian itu.

Seramai 19 orang dipercayai ditahan. Menurut sumber, tiga daripada yang ditahan adalah lelaki warga tempatan manakala 16 lagi wanita warga Filipina dan China, berusia antara 20 hingga 40-an.

“Mereka ditahan dalam serbuan di sebuah hotel untuk siasatan mengikut Akta Anti Pemerdagangan Orang dan Anti Penyeludupan Migran 2007 (APTISOM) (Akta 670).


“Bagaimanapun, pemeriksaan lanjut dalam bilik itu membawa kepada penemuan sejumlah wang tunai dianggar berjumlah lebih RM8 juta, termasuk yang disembunyikan dalam kotak minuman keras,” katanya.

Susulan tangkapan dan rampasan wang tunai terbabit, pihak Imigresen dikatakan melakukan satu lagi serbuan di apartmen berhampiran. Sejumlah wang tunai ditemui cuba disembunyikan dalam laci.

myMetro Online

Kategori