Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Bot Nelayan Asing Seludup...

CHUKAI – Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) menahan sebuat bot nelayan asing yang...

Polis Siasat Punca Heroin...

KUALA LUMPUR: Polis Diraja Malaysia (PDRM) sedang mengenal pasti bagaimana heroin yang dirampas...

Jurukamera RTM Buat Laporan...

KUALA LUMPUR - Jurukamera Radio Televisyen Malaysia (RTM) Lutin Ahmad, 39, yang didakwa...

Dato Terlajak Laris Tulis...

SEBELUM ini terdapat khabar mengatakan perkahwinan Dato' 'Terlajak Laris' sedang goyah gara-gara tindakan memadam...

Hari Pertama Bertugas Sebagai Menteri, Dr. Adham Tinjau KLIA

SEPANG – Beberapa jam selepas mengangkat sumpah jawatan sebagai Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. Adham Baba tanpa melengahkan masa turun membuat tinjauan saringan Covid-19 di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Masih lengkap berpakaian baju Melayu hitam serta bersongkok, Dr. Adham yang menyedari isu Covid-19 adalah keutamaan tiba di KLIA kira-kira 8.20 malam tadi untuk melakukan tinjauan antaranya kesiapsiagaan petugas kementerian menjalankan saringan serta keberkesanan mesin pengimbas suhu badan di Balai Ketibaan KLIA.

Sebelum ke KLIA, beliau turut diberi taklimat mengenai perkembangan jangkitan Covid-19 di Malaysia di Kementerian Kesihatan di Putrajaya.

“Saya mahu melihat sendiri proses yang dijalankan petugas kementerian yang terlibat. Di KLIA, mereka bertugas bergilir-gilir 24 jam sehari, tujuh hari seminggu.

“Kita juga menggerakkan petugas di semua lapangan iaitu sempadan jalan darat dan pelabuhan supaya tiada lagi penularan (Covid-19) dari luar negara,” katanya kepada media semasa lawatan itu.

Turut serta dalam tinjauan itu ialah dua timbalan menteri kesihatan iaitu Datuk Dr. Noor Azmi Ghazali dan Datuk Aaron Ago Dagang serta Ketua Setiausaha Kementerian Kesihatan, Datuk Seri Dr. Chen Chaw Min dan Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah.

Dr. Adham turut mengemas kini perkembangan kes Covid-19 di Malaysia kepada pihak media antaranya memaklumkan terdapat 25 orang telah discaj kerana telah pulih.


Menurutnya, antara perkara yang dibincangkan dalam taklimat di Kementerian Kesihatan adalah cadangan menggalakkan orang ramai melakukan penjarakan sosial (social distancing) bagi mengurangkan risiko jangkitan Covid-19.

“Penjarakan sosial yang kita galakkan kepada masyarakat adalah dalam jarak 1 meter. Inisiatif itu perlu diambil sendiri individu bagi mengekang penularan Covid-19.

“Orang ramai dinasihatkan supaya mengelak tempat-tempat tumpuan orang ramai atau menyertai perhimpunan buat sementara waktu,” katanya.

Dalam pada itu, Dr. Adham berkata Kementerian Kesihatan akan terus menjalankan pengesanan kontak kes positif Covid-19 bagi membendung penularan jangkitan itu.

“Kita mengadakan proses disinfektan di setiap tempat kontak (kes Covid-19), kita cari sampai dapat untuk selamatkan nyawa rakyat kita seberapa yang boleh,” katanya.

Kategori