Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Tiada PKP, Tiada Sekatan...

BERA: Perdana Menteri menegaskan kerajaan tidak akan melaksanakan kembali Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)...

SOJC: Peluang Malaysia Pertahan...

JOHOR BAHRU - Peluang skuad hoki remaja negara untuk mempertahankan kedudukan di tempat...

Lambat Ke Mahkamah, Lydiawati...

KUALA LUMPUR - Mahkamah Majistret Ampang di sini memberi amaran keras kepada pelakon...

Pelakon Wanita, Datuk Antara...

KUALA LUMPUR - Seorang pelakon wanita adalah antara 19 individu yang ditahan dalam...

Guru Perlu Tampil Buat Laporan Jika Kena Buli

KUALA LUMPUR – Guru yang menjadi mangsa buli pelajar mereka perlu tampil membuat laporan kepada pihak pengurusan sekolah bagi membolehkan satu panel siasatan ditubuhkan untuk menyiasat dan mengambil tindakan terhadap pelakunya.

Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk P. Kamalanathan berkata laporan itu perlu bagi membolehkan panel berkenaan menyiasat kesahihan perkara tersebut serta mengambil tindakan untuk menggelakkannya daripada berulang.

“Kalau guru enggan membuat laporan polis, mereka disaran agar membuat laporan kepada pihak pengurusan sekolah supaya pihak ketiga dalam sistem pendidikan boleh jalankan siasatan lanjut mengenai punca berlakunya kejadian buli melibatkan guru.

“Kita hendak cari penyelesaian terbaik dan mungkin ada bukti murid-murid melakukan perkara tersebut, maka tindakan seperti kaunseling boleh dilakukan bagi mencegah gejala buli daripada terus berleluasa dalam kalangan pelajar sekolah,” katanya kepada Bernama pada majlis pelancaran Bulan Kecergasan ‘Fit For Life’ di Sekolah Kebangsaan Bukit Kuchai di sini hari ini.

Kamalanathan berkata pihaknya sedia maklum terdapat segelintir guru yang enggan membuat sebarang laporan berhubung pelajar membuli guru kerana bimbangkan keselamatan diri dan keluarga masing-masing.

Kamalanathan berkata kejadian buli terhadap guru boleh berlaku dalam pelbagai bentuk termasuk peras ugut dan kenderaan dirosakkan selepas mereka menegur pelajar yang terbabit dengan masalah disiplin.

Selain itu, katanya wujud juga kebimbangan dalam kalangan guru akan hukuman yang bakal dikenakan terhadap pelajar terbabit sekiranya laporan dibuat kepada pihak polis atau pengurusan sekolah.


Bagaimanapun Kamalanthan berkata laporan tersebut bukanlah bertujuan menghukum pelajar terbabit sebaliknya memberi kefahaman kepada pelajar mengenai peranan guru-guru di sekolah sama seperti ibu bapa yang ingin mendidik anak-anak menjadi cemerlang dan bangsa berjaya.

Persatuan Penguna Pulau Pinang (CAP) sebelum ini mendedahkan kalangan guru turut menjadi mangsa buli pelajar bermasalah di sekolah sekali gus menyumbang kepada peningkatan budaya gengsterisme di negara ini.

Sempena majlis pelancaran Bulan Kecergasan itu, seramai 535 pelajar dan 41 guru menyertai acara senamrobik.

Program selama sebulan itu memuatkan pelbagai aktiviti sukan dan riadah yang turut melibatkan masyarakat setempat seperti ibu bapa bagi menerapkan elemen perpaduan tanpa mengira usia, bangsa dan agama. – BERNAMA

Kategori