Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Beri Duit, Telefon Bimbit...

KEJAM... Rasanya itu perkataan yang sesuai dengan perbuatan terkutuk yang dilakukan seorang warga...

Motosikal Keluar Api, Bengkel...

RENTUNG... Sebuah bengkel kenderaan hampir musnah apabila api kimpalan untuk menyambung ekzos motosikal...

Terbaik! Aplikasi Peranti Pintar...

SEJAK dahulu lagi, pelbagai langkah dan pendekatan telah dijalankan kerajaan untuk menghindari pembiakan...

Thailand Adakan Pilihan Raya...

BANGKOK - Perdana Menteri Thailand Jen Prayut Chan-o-cha mengumumkan pilihan raya negara itu...

Guru Kes Murid Maut Dituduh Curi iPhone Dipindahkan

KUALA NERANG – Kementerian Pendidikan (KPM) menzahirkan simpati, sedih dan takziah kepada keluarga mendiang pelajar perempuan yang meninggal dunia selepas cuba bunuh diri

Mangsa belajar tingkatan dua Sekolah Menengah Kebangsaan Methodist, Nibong Tebal, Pulau Pinang bertindak demikian kerana kemurungan dituduh curi telefon bimbit iPhone milik gurunya, baru-baru ini.

Menteri berkenaan, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata kejadian itu tidak sepatutnya berlaku dan KPM menyerahkan sepenuhnya kepada polis untuk menjalankan siasatan sebelum tindakan susulan dibuat.

“Kita melahirkan rasa simpati dan takziah kepada keluarga mendiang dan saya fikir biarlah siasatan penuh dibuat antara pihak sekolah, guru dan polis sebelum tindakan kita selepas ini,” katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Baca: Guru Dapat Balik Iphone Tapi Pelajar Dituduh Curi Maut

Beliau sebelum itu hadir pada Program ‘Estate Run 2018’ di Homestay D’Belimbing. Lebih 800 pelajar terlibat dalam program diadakan bagi meningkatkan kesedaran jaga khazanah alam dan kepentingan bersukan dalam kalangan remaja dan belia.

Dalam pada itu, Mahdzir berkata guru terbabit telah dipindahkan ke Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) sementara menunggu siasatan lengkap dijalankan oleh polis dan Jabatan Pendidikan Negeri (JPN).


Beliau juga berkata perlunya ada penambahbaikan serta penyesuaian ilmu psikologi dari semasa ke semasa bagi memantapkan lagi ilmu itu dalam kalangan guru.

“Ilmu psikologi memang sedia ada dan diterapkan di peringkat universiti atau di Institut Pendidikan Perguruan Malaysia (IPGM), cuma kita boleh lihat dari aspek pembaharuan dan penambahbaikan agar guru ini lebih memahami cara berdepan dengan pelajar dalam keadaan situsi demikian,” katanya.

Pada 1 Februari lepas, M.Vasanthapiriya meninggal dunia selepas tujuh hari dalam keadaan koma setelah gantung diri di bilik rumahnya akibat dituduh mencuri telefon bimbit gurunya dalam kejadian 24 Januari lepas. – BERNAMA

Kategori