Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Kerajaan Tanggung Bayaran Lesen...

KUALA LUMPUR - Kerajaan menanggung sepenuhnya bayaran lesen kenderaan persendirian yang dimiliki orang...

Pengawal Keselamatan Tembak Rakan...

PARIT - Seorang pengawal keselamatan Orang Asli ditemukan maut ditembak rakan sekerja di...

JPJ Pasang 50 Kamera...

KUALA NERUS - Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan memasang 50 lagi kamera Sistem Keselamatan Kesedaran Automatik (AWAS) di seluruh negara menjelang akhir...

K’jaan Johor Peruntuk RM3.3...

JOHOR BAHARU - Kerajaan Johor memperuntukkan sebanyak RM3.3 juta bagi membantu golongan belia...

Gumpalan Rambut 1.5kg Dalam Perut Kanak-Kanak

GUANGZHOU – Sekumpulan doktor di sebuah hospital di sini berjaya mengeluarkan gumpalan rambut seberat 1.5 kilogram (kg) dari dalam perut seorang kanak-kanak perempuan baru-baru ini.

Pesakit yang dikenali sebagai Feifei, 8, dibawa ke Hospital Donghua di wilayah Guangdong oleh ibunya selepas kanak-kanak itu kerap muntah selain mengalami sakit perut berpanjangan selama seminggu. Perut Feifei juga didapati bengkak.

Pemeriksaan imbasan tomografi berkomputer oleh sekumpulan doktor di hospital itu membawa kepada penemuan objek asing itu. Menurut laporan, Feifei gemar memakan rambut sejak berumur dua tahun.

Dr. Tang Shilong melakukan rawatan cuci gaster untuk mengosongkan isi perut Feifei dan tidak menjumpai sebarang sisa makanan, menurut laporan akhbar Southern Metropolitan Daily baru-baru ini.


Sekumpulan doktor kemudiannya melakukan satu pembedahan untuk mengeluarkan gumpalan rambut itu.

“Gumpalan rambut itu sudah berada di dalam perutnya selama bertahun-tahun. Lazimnya, tabiat memakan rambut adalah simptom yang dipanggil pica iaitu amalan memakan objek-objek tidak berkhasiat,” katanya. – Agensi

Kategori