Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Kes Rasuah RM1 Juta:...

KUALA LUMPUR - Perbicaraan kes rasuah RM1 juta yang dihadapi bekas Menteri Wilayah...

Piala Dunia: Argentina Tempuh...

BRONNITSY - Pertahanan Argentina, Gabriel Mercado mengakui perjalanan Piala Dunia pasukan itu kini...

Budaya BN Beri Perkhidmatan...

KAPIT - Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata sememangnya...

PAN Marah Nama Parti...

KUALA KANGSAR - Nampaknya pengaruh jentera siber prokerajaan yang dipandang rendah selama ini...

Guan Eng Gagal Ramal Pertumbuhan Ekonomi – Tok Mat

PETALING JAYA – UMNO berkata Menteri Kewangan, Lim Guan Eng tidak dapat meramalkan pertumbuhan ekonomi secara realistik dan objektif selepas kadar pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada suku terakhir 2019 dilaporkan paling perlahan sejak suku ke-2 2016.

Timbalan Presiden UMNO, Mohamad Hasan berkata ia juga membuktikan Lim terlalu optimis dalam meramal ekonomi.

“Prestasi ini jauh lebih rendah daripada ramalan menteri kewangan PH sebanyak 4.9% (dalam ucapan Belanjawan 2019) dan juga tersasar dari ramalan dalam ucapan Belanjawan 2020, iaitu 4.7%,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Mohamad berkata Belanjawan Negara 2019 tidak dapat dilaksanakan dengan sempurna kerana hasil kerajaan tidak dapat menepati sasaran.

Maka, rakyat tidak dapat menikmati janji-janji yang ditabur dalam belanjawan secara sepenuhnya.

Beliau juga mempersoalkan unjuran Guan Eng bahawa ekonomi akan berkembang lebih pesat pada 2020 iaitu sebanyak 4.8% memandangkan unjuran 2019 tidak berlaku untuk 2 tahun berturut-turut.

“Yang lebih membimbangkan lagi, ekonomi negara kini diimpak besar oleh wabak koronavirus. Adakah kerajaan PH masih terlalu optimistik sehingga tidak bersedia untuk menangani isu aliran tunai operasi perniagaan?”


Hari ini, Bank Negara berkata wabak koronavirus, yang mulai hari ini dinamakan Covid-19, akan memberi kesan pada pertumbuhan keluaran dalam negara domestik bagi suku pertama 2020.

Gabenor Nor Shamsiah Mohd Yunus berkata wabak itu – yang sudah meragut lebih 1,000 nyawa – akan memberi kesan pada industri pelancongan, termasuk perbelanjaan ke atas hotel, runcit, pengangkutan, dan restoran.

Ekonomi negara pada tahun lalu bertumbuh pada kadar 4.3%. Pada 2018, ia berada pada 4.7%. Bagi suku ke-4 2019, ekonomi bertumbuh 3.6%, yang terendah sejak suku ke-3 2009.

Sebelum ini, Putrajaya mengekalkan sasaran pertumbuhan KDNK 4.8% tahun ini. – FMT

Kategori