Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Hina Polis, Pemandu Lori...

PETALING JAYA - Seorang pemandu lori sampah mengaku bersalah di Mahkamah Majistret hari...

Skandal Banglo LGE: Siasat...

KUALA LUMPUR - Pihak berkuasa percukaian diminta menyiasat kemungkinan adanya percubaan mengelakkan cukai...

6 Perompak Samun 3...

REMBAU - Dalam masa setengah jam, enam suspek termasuk seorang wanita melakukan jenayah...

Tanah FELDA: Perlu Siasat...

BERA - Siasatan menyeluruh sehingga ke akar umbi perlu dilakukan terhadap semua pihak...

Mahathir Tolak Penuhi Janji Manifesto PH – Guan Eng

TUN Dr. Mahathir Mohamad menolak untuk terus memenuhi Manifesto Pakatan Harapan (PH) yang menjadi panduan kepada empat parti dalam pakatan mentadbir negara dalam tempoh 21 bulan lalu.

Pakatan itu terdiri daripada PKR, Parti Amanah Negara (Amanah), DAP dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu).

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata, meskipun keempat parti itu mempunyai ideologi dan aspirasi berbeza, tetapi kepimpinan tertinggi berjaya mencapai satu titik persamaan dan terikat dengan manifesto yang sudah dipersetujui bersama.

“Manifesto PH inilah yang menjadi panduan untuk menyatukan kami dan mentadbir negara di bawah kepemimpinan PH, Dr. Mahathir seperti yang dijanjikan pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) lalu.

“Dalam perbincangan saya dengannya di Pejabat Perdana Menteri pada 25 Februari lalu, beliau menolak untuk kekal sebagai Perdana Menteri PH dan menolak untuk terus memenuhi janji-janji Manifesto PRU PH,” katanya dalam satu kenyataan media, hari ini.

Guan Eng yang juga Ahli Parlimen Bagan berkata, sejak 21 bulan lalu, kerajaan yang diterajui PH bekerja keras untuk memenuhi janji manifesto secara berperingkat.

“Antaranya adalah penurunan kadar tol untuk Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) sebanyak 18 peratus bagi kenderaan persendirian dengan jaminan tidak ada sebarang kenaikan kadar tol sehingga tamat tempoh konsesi.


“Selain itu projek MySalam yang menawarkan bantuan kewangan bernilai di antara RM4,000 sehingga RM8,000 untuk mereka yang menghidap satu daripada 45 penyakit kritikal,” katanya.

Tambahnya, kerajaan PH juga memansuhkan cukai barang dan perkhidmatan (GST) yang digantikan dengan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) dan membayar semula pemulangan kutipan GST yang berjumlah RM19.4 bilion.

Di samping itu, kerajaan PH mengekalkan kedudukan kredit antarabangsa negara walaupun kerajaan terpaksa membayar berpuluh bilion ringgit kerana skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Lembaga Tabung Haji (TH) dan pelbagai skandal lain lagi.

Di samping itu, kerajaan PH turut menyambung semula projek infrastruktur utama selepas mencapai penjimatan lebih daripada RM50 bilion melalui rundingan semula dan rasionalisasi projek kerajaan terdahulu.

Seterusnya, kerajaan mempercepatkan proses digitalisasi melalui penggalakan penggunaan e-dompet, mencipta 350,000 peluang pekerjaan untuk mereka yang menganggur melalui projek MalaysiaKerja yang bernilai RM6.5 bilion, dan pelbagai inisiatif lain lagi. – myMetro Online

Kategori