Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Ronaldo Ceriakan Penyokong Juve

TURIN - Cristiano Ronaldo menandakan kemunculan sulungnya untuk Juventus dengan meledak gol ketika...

Malaysia Serah Rangka 27...

SEPANG — Malaysia hari ini secara rasmi menyerahkan rangka 27 askar New Zealand...

Myanmar Benarkan PBB Masuk...

YANGON - Kerajaan Myanmar, semalam bersetuju memberikan akses kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB)...

Isu TPPA: Malaysia Berjaya...

KETIKA ada pihak tertentu cuba memutar belit fakta konon Malaysia 'menggadai' maruahnya menerusi...

Graduan KUIPs Diterima Belajar Di Universiti Turki

ISTANBUL – Seorang pelajar Kolej Universiti Islam Perlis (KUIPs) yang diterima melanjutkan pengajian ijazah Sarjana di sebuah universiti di pusat bandar ini membuktikan universiti itu yang berkonsepkan wakaf di Perlis diiktiraf di peringkat antarabangsa.

Pelajar lulusan ijazah Sarjana Muda Perbankan Islam, Fatimah Mohd Yunos, 26, berkata beliau memperolehi keputusan cemerlang Purata Nilai Gred Kumulatif (CGPA) 3.98 dan diterima melanjutkan pengajian di Universiti Fatih Sulaiman Mehmet Vakif dalam jurusan Sarjana Sejarah Islam.

“Sistem pengajian di Turki agak setanding dengan negara Eropah, cuma pada tahun pertama saya perlu belajar bahasa Turki yang menjadi bahasa pengantar pengajian.

Katanya beliau memohon memasuki universiti itu kerana ingin meneroka ‘pembaharuan’ bagi mencari kelainan kerana tidak ramai rakyat Malaysia khususnya Perlis melanjutkan pengajian di Turki.

Walaupun ditawarkan pekerjaan oleh sebuah bank tempatan tetapi saya memutuskan untuk menyambung pengajian dan memohon melalui dalam talian sebaik tamat pengajian pada Mei lepas.

Syukurlah tiga bulan diterima masuk (belajar),” katanya ketika ditemui semasa Majlis Tautan Kasih Bersama Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail anjuran Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs) di pusat kegiatan pelajar Malaysia di sini, Rabu malam.


Seramai 80 daripada lebih 100 orang pelajar Malaysia yang menuntut di sini hadir pada majlis itu.

Pada majlis Tuanku Syed Faizuddin berkenan menyampaikan sumbangan MAIPs kepada Persatuan Pelajar Malaysia di Turki sebanyak RM10,000 dan kepada empat orang pelajar berasal dari Perlis.

Mengenai perancangan masa hadapannya, Fatimah memberitahu, beliau hanya ingin menumpukan pengajiannya sehingga tamat yang dijangka mengambil masa selama tiga tahun termasuk setahun belajar bahasa Turki.

Katanya beliau satu-satunya pelajar Malaysia yang mengambil jurusan berkenaan mengucapkan terima kasih kepada pihak KUIPs kerana telah menggalakkannya melanjutkan pengajian di Turki. – BERNAMA

Kategori