Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

50 Bas Bawa Penyokong...

Johor Bahru : Sebanyak 50 buah bas disediakan oleh Kelab Penyokong Bola Sepak...

BNM Keluar Duit Syiling...

KUALA LUMPUR - Bank Negara Malaysia (BNM) akan mengeluarkan duit syiling peringatan bersempena...

Sukan SEA Ke-29 Promosi...

KUALA LUMPUR - Penganjuran Sukan SEA ke-29 tahun depan akan menjadi temasya pertama...

Perkhidmatan Teksi Buruk, Sebab...

PARA pemandu teksi sememangnya terkenal dengan sikap panas baran dan kuat merungut sejak...

Gesa Umat Islam Sambut Aidilfitri Dengan Berhemah

KUALA TERENGGANU – Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin menggesa umat Islam di negeri ini menyambut Syawal dengan cara berhemah dan sederhana.

Titah baginda, walaupun umat Islam disunatkan untuk berhias dan bergembira pada Hari Raya tetapi ia bukan bermakna mereka boleh berlebih-lebihan dalam menyambutnya dan melampaui batas kemampuan diri.

“Laksanakan kebaikan itu dalam suasana sewajarnya agar ia tidak mendatangkan kesukaran kepada diri kita sendiri.

“Elakkan diri kita daripada mengikut kehendak hawa nafsu dengan sikap ingin menunjuk-nunjuk sehingga sanggup berhutang kerana perbuatan itu sangat dilarang dalam Islam,” titah baginda dalam perutusan sempena Aidilfitri yang diedarkan ke seluruh masjid di Terengganu.

Baginda turut mengingatkan agar umat Islam tidak melupakan saudara seagama yang tidak dapat menyambut perayaan itu ekoran menjalankan tugas untuk kepentingan orang ramai seperti doktor, jururawat, anggota polis, tentera dan sebagainya.


Baginda juga menyeru seluruh rakyat agar mendoakan kesembuhan dan kesejahteraan umat Islam yang terlantar sakit di hospital atau di rumah orang-orang tua agar mereka juga diberi kesembuhan untuk bersama-sama menyambut Hari Raya dengan keluarga Syawal ini. – BERNAMA

Kategori