Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Wanita Indonesia Bakar Lelaki...

BUKIT MERTAJAM - Seorang lelaki Bangladesh melecur di beberapa bahagian badan akibat dibakar...

Sabah Bersikap Terbuka Khidmat...

BANGI - Sejumlah 2,100 pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) di Sabah telah...

Skim Jaminan Baharu SJPP...

KUALA LUMPUR - Syarikat Jaminan Pembiayaan Perniagaan Bhd (SJPP) menawarkan skim jaminan kerajaan, iaitu Skim Jaminan Modal...

Hanya 2 Bulan Buat...

KUALA LUMPUR - Atlet terjun negara yang beraksi di Sukan Olimpik Rio lalu,...

Gagak ‘Selamba’ Cabut Bulu Panda, Buat Sarang

GELAGAT seekor burung gagak mencabut bulu seekor panda gergasi untuk dijadikan sarangnya di sebuah zoo di Beijing, China telah mencuit hati pengunjung yang sempat merakam aksi berkenaan.

Lapor akhbar tempatan, gagak itu dengan selamba mencabut bulu seekor panda gergasi di bahagian paling sensitif iaitu di punggung haiwan tersebut menggunakan paruhnya.

Unggas itu lalu dengan ‘selambanya’ terbang pergi dari kawasan tersebut selepas menyedari haiwan kebangsaan China berkenaan perasan akan tindakannya.

Tindakan gagak itu semakin mencuri perhatian apabila menggunakan bulu panda yang diperolehnya tadi sebagai bahan dalam pembinaan sarangnya.

Sempat melihat aksi berkenaan, pelancong dan pengunjung Zoo Beijing jelas terhibur dan sempat mengambil beberapa foto dan rakaman dua haiwan berkenaan.


Keunikan sarang gagak tersebut yang dibina menggunakan bulu panda menyebabkan orang ramai telah menamakannya sebagai ‘Hermes’ yang dianggap sarang paling mewah berbanding unggas lain.

Seorang rakyat China yang berada semasa aksi tersebut berlaku memberitahu, sarang tersebut akan menjadi terkenal dan berharga.

“Menggunakan bulu haiwan kebangsaan China? Burung gagak ini perlu menyimpan sarangnya untuk beberapa tahun lagi,” kata individu terbabit yang dikenali sebagai Yuanyuandixiaoza. – MYNEWSHUB.CC

Kategori