Thursday, April 18, 2024

Creating liberating content

Siasat Syarikat Bida Projek...

GEORGE TOWN - Parti Cinta Malaysia (PCM) hari ini meminta polis menyiasat dakwaan...

Keluarga Zainab Ditempatkan Di...

KOTA BHARU - Keluarga Zainab Sulaiman, yang dihantui dengan ‘api misteri’ sehingga dikatakan...

Polis Perlis Bantu Isi...

KANGAR - Anggota polis di Perlis digalakkan menderma darah untuk mengisi Tabung Darah...

PDRM Mulakan Op Lancar,...

PETALING JAYA – Polis Diraja Malaysia (PDRM) melaksanakan Op Lancar selama empat hari...

Eh… Pengodam Indonesia Rupanya Belajar Di UM?

GARA-GARA bendera Indonesia tersilap cetak dalam buku cenderamata Sukan SEA Kuala Lumpur 2017 (KL2017), penggodam laman web negara itu bertindak biadab godam beberapa laman web Malaysia.

Kumpulan dikenali sebagai Hacker Rules menyiar semula imej dalam halaman buku tersebut bersama mesej “Bendera kebangsaan saya bukan alat mainan”, dengan lagu kebangsaan republik itu sebagai bunyi latar.

Antara laman yang menjadi mangsa mereka ialah kualalumpurmalaysia.com, www.beahappymillionaire.com, innercircle.my dan laman web Sekolah Seri Puteri, seriputeri.edu.my.

Kaitan: Website Sekolah Seri Puteri Digodam Rakyat Indonesia

‘Menariknya’, seorang pengguna Facebook, Olie Nam Jahanam, mendakwa salah seorang daripada ahli kumpulan itu dipercayai merupakan bekas penuntut Universiti Malaysia (UM).

Waduh, hackernya dari indonesia yang pelajarannya (belajar) di malangsia?   bener kami ngak hebat tapi muka mu hebat banget gantengg banget. Firmansyah Shidiq Wardhana  Hello ,” tulisnya.

Firmansyah Shidiq Wardhana yang merupakan bekas graduan pentadbiran perniagaan UM dikatakan antara dalang serangan siber yang godam lebih 33 laman; kebanyakannya milik persendirian dan blog perniagaan di Malaysia.

Tambah Ollie, dia mendakwa Firmansyah merupakan suspek setelah laman blog lelaki itu memaparkan alamat sesawang yang memaparkan nama penuhnya, sekali gus dikatakan antara penyerang ‘utama’.


Bagaimanapun hasil semakan Mynewshub menerusi Internet pula, pemuda berkenaan sebenarnya bukan merupakan seorang penggodam seperti yang digembar-gemburkan.

Ini kerana ia mungkin berpunca akibat mempunyai nama yang sepadan dengan penggodam terkenal Indonesia, Dani Firmansyah.

Sebagai menguatkan lagi teori ini, anda boleh buat carian sendiri nama penuh pemuda itu dan hasilnya dia merupakan individu biasa yang bekerja di sektor perbankan dan kebetulan pula memiliki nama sama seperti Dani.

Sementara itu, jurucakap polis Indonesia berkata kumpulan penggodam berkenaan masih belum dapat dipastikan benar-benar warga republik itu dan sedia bekerjasama dengan polis Malaysia untuk membantu siasatan. – MYNEWSHUB.CC

Kategori