Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Rahsia Tokoh Politik Jerman...

BERLIN - Arthur Wagner, anggota kanan parti politik Jerman, Alternative for Germany (AfD),...

Tragedi ‘Mat Beskal’ Bukan...

TAHUN 2000 hingga 2004, lubuk utama mencari berita bagi program Edisi Siasat siaran NTV7...

LHDN Larang Pokemon GO...

PUTRAJAYA - Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) melarang aplikasi permainan Pokemon Go di...

Mencapai Kelaparan Sifar, Kesihatan...

KUALA LUMPUR - Untuk membina sebuah sistem kesihatan yang lebih baik, pengetahuan pengamal...

Mahathir Ikon Kesihatan Negara – Khalid Samad

KUALA LUMPUR – Menteri Wilayah, Khalid Abdul Samad mahu rakyat mencontohi Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang mengamalkan gaya hidup sihat meskipun sudah berusia 93 tahun.

Antara rahsia Dr Mahathir berstamina dan kekal sihat adalah menjaga pemakanan dalam kehidupan sehariannya, kata beliau.

“Saya selalu melihat, Tun Dr Mahathir yang berusia 93 tahun tapi mampu menjadi perdana menteri, makan sedikit sahaja, cukup-cukup, berhenti makan bila hilang lapar, bukan makan sampai tersandar, itu antara rahsia beliau menjaga kesihatan.

“Jika kita dapat bersama-sama amalkan penjagaan pemakanan, makan dalam jumlah sederhana, maka boleh mengalami proses penuaan yang sihat seperti perdana menteri kita, beliaulah ikon kesihatan Malaysia,” katanya ketika berucap dalam Program Hari Warga Emas Pusat Penuaan Sihat dan Kesejahteraan (H-Care) 2018 anjuran Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) di sini, hari ini.

H-Care ialah pusat penyelidikan transisi demografi berfokuskan penuaan sihat dan kesejahteraan serta menggalakkan gaya hidup sihat dan memperkenalkan diet sihat dalam kalangan warga emas.

“Ketika usia pertengahan dewasa, kesihatan perlu diberi lebih perhatian kerana peningkatan obesiti dan penyakit kronik tidak berjangkit sering terjadi dalam kalangan dewasa di Malaysia jika tidak menjaga pemakanan dengan baik.

“Dengan adanya pusat penyelidikan seperti H-Care, mutu rehabilitasi dapat ditingkatkan dan program menyumbangkan kepada misi mencapai penuaan sihat dalam kalangan warga emas di Malaysia dapat dicapai dengan kerjasama agensi kerajaan dan bukan kerajaan,” kata Khalid.


Sementara itu, Pengerusi H-Care UKM Prof Dr Suzana Sahar berkata warga emas yang berusia 60 tahun dan ke atas adalah lapan peratus daripada jumlah populasi di Malaysia sekarang ini.

“Kami menjangkakan dalam masa 20 tahun lagi Malaysia akan mencapai status negara tua dengan mereka berusia 60 tahun ke atas mewakili 15 peratus daripada populasi menjelang 2030.

“Oleh itu, penubuhan pusat kecemerlangan ini sangat tepat pada masanya seiring dengan peningkatan jangka hayat populasi dan insiden penyakit berkaitan transisi demografi ini,” katanya. – BERNAMA

*Sekadar Video Hiasan..

Kategori