Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Muhyiddin Bangga Pesakit ...

KUALA LUMPUR - Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menzahirkan rasa bangga beliau...

Peparu Cedera Tercucuk, Saleem...

PETALING JAYA - Penyanyi Saleem masih diletakkan dalam keadaan koma walaupun vokalis kumpulan...

PAC Akan Audit Sendiri...

PETALING JAYA - Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) akan menjalankan proses pengauditannya sendiri...

Budak 7 Tahun Menjaga...

BARU berusia tujuh tahun namun Yanglin sememangnya seorang kanak-kanak yang bertanggungjawab. Ketika budak sebayanya...

Demokrasi Myanmar Hanya Menipu Dunia

KERAJAAN Myanmar bukan kerajaan demokrasi. Ini bukan kejutan, ini realiti di mana imej demokrasi hanya satu penyamaran Myanmar untuk menipu dunia.

Antara yang berjaya ditipu ialah ASEAN sendiri!

Aaron Connely dari Institut Lowy di Sydney menyifatkan: “Kerajaan Junta Tentera pro komunis yang pernah mentadbir Myanmar pada 1962 hingga 2011, masih kekal berkuasa.

“Junta Tentera masih mengawal tentera dan polis. Malah, menguasai pelbagai jawatan penting di Naypidaw, pusat pentadbiran kerajaan Myanmar.”

Kaunselor Myanmar, Aung San Suu Kyi dan partinya Liga Demokrasi Kebangsaan (NLD) yang membentuk kerajaan pada 2012 malah hanyalah boneka.

Suu Kyi penerima Anugerah Nobel Keamanan 1991, terus dikritik masyarakat dunia kerana gagal menamatkan keganasan terhadap etnik Rohingya di Rakhine.

Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) menyifatkan, kejadian keganasan yang berulang pada 25 Ogos lalu, sebagai perbuatan penghapusan etnik.

Conelly turut mengingatkan dunia, selain Suu Kyi tiada kawalan terhadap tentera dan polis, Kaunselor itu juga tidak mampu menghalang perbuatan ganas tentera.

Pasukan keselamatan bebas membunuh, merogol, membakar rumah serta menghalau lebih 500 ribu penduduk Rohingya dari wilayah Rakhine.

Sejak 58 bulan lalu, lebih 3000 penduduk Rohingya dilaporkan maut. Krisis penghapusan etnik bermula sejak Oktober 2012 dengan lebih seribu angka kematian dan 200 ribu penduduk Muslim dihalau.

Namun sejak sebulan lalu, angka kematian dan pelarian meningkat dua kali ganda apabila Junta Tentera melancarkan serangan terbesar dalam krisis yang sudah berlarutan selama lima tahun.


“Suu Kyi tidak mampu kawal tentera dan dalam Perlembagaan Myanmar, Ketua Komander Tentera adalah individu paling berkuasa. Tentera boleh buat apa saja tanpa perlu dapat kelulusan Suu Kyi,” kata Conelly kepada CNN.

Dalam Perlembagaan Myanmar, kedudukan Ketua Komander Tentera mengatasi kuasa Kaunselor dan Presiden yang dipilih melalui proses pilihan raya.

Malah, Tentera Myanmar pada bila-bila masa boleh mengambil alih pentadbiran jika berlaku situasi darurat. Ini bererti sistem demokrasi boleh digulingkan secara perlembagaan.

Hingga kini, lebih separuh penduduk Islam di Rakhine dihalau keluar. Menurut perangkaan, terdapat 1.1 juta Rohingya dan kini 450 ribu orang telah menyeberangi sempadan Bangladesh.

Manakala 100 ribu lagi berada di Malaysia. Di sempadan India, Pasukan Keselamatan Sempadan (BSF) pula menggunakan penyembur cili untuk halang pelarian Rohingya memasuki negara ini melalui Bangladesh.

BSF diberi kuasa bertindak secara `kasar dan kejam’ bagi menghalang ketibaan pelarian Rohingya.

“Kami cuba elakkan kecederaan serius, tetapi kami tidak dapat menerima Rohingya di bumi India,’’ kata pegawai kanan BSF.

India juga sudah memaklumkan akan mengusir 40,000 etnik Rohingya di negara itu atas alasan keselamatan. – MYNEWSHUB.CC

Kategori