Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

UMNO Desak Segerakan PRU15

BAGAN DATUK - UMNO mendesak agar Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) diadakan secepat...

Ismail Mulakan Tugas Hari...

PUTRAJAYA – Datuk Seri Dr Ismail Bakar hari ini memulakan hari pertamanya sebagai...

KPDNHEP Selangor Rampas Barangan...

KLANG - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Selangor...

KPDNKK Tubuh Pasukan Petugas...

KUALA LUMPUR - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), menubuhkan pasukan...

DBKL Sedia Bas Sekolah Percuma Untuk Murid PPR, PA

KUALA LUMPUR – Setiap tahun Hamidah Abdul Latif perlu membelanjakan lebih RM2,000 bagi membiayai tambang perkhidmatan bas sekolah tiga anaknya untuk berulang alik dari rumah ke sekolah setiap hari.

“Itu belum termasuk perbelanjaan dan komitmen lain seperti sewa rumah, perbelanjaan dapur, yuran sekolah dan sebagainya… tambang sekolah saja sudah memakan lebih 10 peratus gaji saya dan suami,” luah pembantu kedai berusia 38 tahun itu ketika ditemui Bernama di projek Perumahan Rakyat (PPR) Pantai Ria di sini, Rabu.

Kini dengan adanya perkhidmatan bas sekolah secara percuma yang disediakan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) untuk anak-anak penghuni PPR dan Perumahan Awam (PA) bermula semalam, Hamidah boleh menarik nafas lega kerana beban yang ditanggung selama ini dapat dikurangkan.

Hamidah merupakan antara ibu bapa 6,500 anak-anak penghuni yang mendapat manfaat itu.

Sebanyak 165 bas disediakan oleh kerajaan bagi kegunaan pelajar sekolah rendah dan menengah yang tinggal di 74 buah PPR dan PA di sekitar ibu negara melibatkan peruntukan RM80 untuk setiap pelajar.

DBKL Sedia Bas Sekolah Percuma Untuk Murid PPR, PA

Bagi Kamal Abdullah, 42, perkhidmatan itu meringankan beban golongan kurang berkemampuan sepertinya yang sebelum ini terpaksa berulang-alik dari tempat kerja bagi menghantar dan mengambil dua anaknya yang bersekolah sesi pagi.

“Sebelum ini, saya terpaksa ‘curi masa’ rehat untuk ambil mereka pulang ke rumah pada tengah hari tapi sekarang boleh bergantung harap pada bas sekolah percuma,” katanya yang tinggal di PPR Air Panas di sini.


Pekerja hotel, Ahmad Razif Omar, 47, pula berkata beliau bersyukur memandangkan pengangkutan tersebut lebih selamat dinaiki berbanding menghantar dua anaknya menaiki motosikal dalam satu masa seperti sebelum ini.

“Kami juga kenal dengan pemandu yang tinggal di perumahan sama, jadi rasa lebih selamat dan terjamin untuk anak ulang-alik dengan bas sekolah,” katanya.

Sementara itu, pengusaha bas, Mohd. Izwan Abd. Rahman turut memuji inisiatif kerajaan itu namun mencadangkan DBKL mengatur perjalanan bas lebih selaras agar perkhidmatan itu dapat dimanfaatkan secara optimum.

“Di PPR Pantai Ria ini sudah ada 10 bas tapi pihak pengurusan letakkan 10 lagi bas tambahan sedangkan sudah mencukupi menyebabkan bas tidak penuh.

“Keadaan ini mungkin merugikan… selain itu pihak pengurusan juga perlu menyalurkan maklumat secara lebih jelas kepada ibu bapa contohnya nombor bas untuk elak kekeliruan,” katanya. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori