Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Bimbang Pendapatan Tidak Stabil...

SEREMBAN - Kestabilan pendapatan adalah antara perkara penting yang menjadi kerisauan pekerja swasta...

Polis Cari Mangsa Buli...

Susulan dua klip video kes buli yang tersebar secara viral di laman sosial,...

Kecoh Artis Indonesia Suka...

SEBAGAI selebriti, golongan ini mestilah akan sentiasa mendapat perhatian daripada orang awam. Tidak...

Mengintip Hidup Rakyat Korea...

Oleh: Cecilia Jeyanthi Victor APA yang berlaku bagaikan plot novel perisikan dengan mangsa pembunuhan,...

Darah Campuran Tidak Luntur Identiti Melayu – Permaisuri Johor

JOHOR BAHRU – Sempena ulang tahun kelahiran Permaisuri Johor, Raja Zarith Sofiah Sultan Idris ke-60 beberapa hari lalu, baginda menerima hadiah daripada Tunku Ismail Sultan Ibrahim berupa gambar ketiga-tiga anakanda Tunku Ismail berserta tapak tangan dan kaki mereka.

“Ia merupakan peringatan yang sungguh indah bahawa saya kini nenda kepada tiga orang cucu, Alhamdulillah!

“Gambar-gambar kenangan itu diletakkan di rak gambar saya, bersama gambar-gambar ahli keluarga saya yang lain,” titah Raja Zarith Sofiah di laman sosial The Royal Johor.

Baginda bertitah, salah satu daripada gambar itu adalah gambar Tunku Mahkota ketika bayi yang sedang dipangku nenda daripada belah bondanya.

“Beliau (nenda Raja Zarith Sofiah) merupakan keturunan Cina Peranakan dan adalah kekanda kepada mendiang Tan Sri Chang Min Tat, seorang hakim Mahkamah Persekutuan Malaysia.

“Walaupun beliau jarang mengunjungi kami di Johor Bahru, kami sentiasa menemuinya di kediaman bonda saya di Ipoh setiap kali kami menyambut Hari Raya bersama sanak saudara di Perak,” titah baginda.

Permaisuri Johor bertitah, dunia kanak-kanak sebenarnya tidak memikirkan perbezaan perkauman.

“Kita, selaku ibu bapa, yang secara langsung atau tidak langsung, yang akan menanam kesedaran perbezaan ini dalam diri mereka.

“Sebagai ibu, saya memastikan anak-anak saya tahu yang moyang mereka berketurunan Cina dan menerima hakikat itu sama seperti hakikat nenda mereka, Almarhumah Enche’ Besar Hajah Khalsom, juga berketurunan Inggeris.

“Saya berharap mereka berbangga dengan darah yang mengalir dalam diri mereka dan mereka memahami bahawa hakikat sedemikian langsung tidak melunturkan identiti mereka sebagai orang Melayu,” titah baginda.

Raja Zarith Sofiah bertitah, semasa membesar, baginda sering melihat nendanya memakai kebaya Nyonya bersulam dan kain sarong Batik.

Gambar kenangan, Tunku Mahkota Johor didukung oleh nenda Raja Zarith Sofiah.

“Beliau (nenda Raja Zarith Sofiah) sentiasa mempunyai sehelai sapu tangan yang diselitkan rapi di tali pinggang perak pada sarongnya.


“Sedihnya, beliau (nenda Raja Zarith Sofiah) meninggal dunia ketika anak-anak saya masih kecil, tetapi saya sentiasa menunjukkan gambarnya kepada mereka agar mereka tidak akan lupa kepadanya,” titah baginda.

Titah baginda lagi, apabila melihat gambar nenda mendukung anak sulungnya, baginda teringin sesangat memberitahunya yang Tunku Mahkota kini mempunyai anaknya sendiri!

“Saya teringin memberitahunya yang Ismail masih mengingati nenek dan berkongsi dengannya kejayaan yang telah ditempa oleh anak sulung saya.

“Saya ingin menceritakan kepadanya bahawa, walaupun hidup dalam keselesaan di Malaysia, Ismail telah melalui latihan ketenteraan yang cukup sukar di Akademi Ketenteraan India di Dehradun dan ditauliahkan berkhidmat sebagai pegawai Rejimen Kavalri ke-61 Tentera India di Jaipur selama empat tahun.

“Saya ingin memberitahu nenda saya bahawa Ismail kini telah selamat kembali ke Malaysia dan berjaya membina sebuah kelab bola sepak yang hebat kerana beliau sering melihat Ismail bermain bola sepak bersama sepupu-sepupunya semasa mereka masih kecil,” titah baginda.

Titah baginda lagi, di usia 60 tahun, baginda menyedari masih banyak lagi ilmu untuk didalami.

“Namun, satu perkara yang saya cukup pasti ialah nenda saya yang berketurunan Cina tidak kurang identitinya sebagai seorang rakyat Malaysian seperti saya sendiri.

“Anak-anak saya sendiri, walaupun berketurunan campuran, juga tidak kurang beridentiti sebagai rakyat Malaysia seperti saya.

“Insya-ALLAH, Tunku Mahkota berhajat untuk menunaikan ibadah haji pada tahun hadapan.

“Jika ALLAH menerimanya sebagai tetamu-Nya di tanah suci, saya akan memintanya berdoa bukan sahaja untuk kami ibubapanya, tetapi juga seluruh keluarga kita dan saya akan turut mengingatkannya agar tidak lupa neneknya,” titah baginda lagi. – Sinar Harian

Kategori