Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Pesta Wau Langkawi Dijangka...

LANGKAWI - Pesta Wau Terbuka Langkawi yang diadakan untuk kali ke-10 di Kampung...

Dego Ride ‘Tutup Buku...

SEKITAR awal tahun syarikat ini terpalit dengan kontroversi kerana menjalankan operasi teksi motosikal...

Ideologi Mahathir Tak Sama...

KUALA LUMPUR - Ideologi Tun Dr. Mahathir Mohamad mengenai hak asasi dan kebebasan...

“Saya Sedia Jumpa PPIM”...

PEMILIK Rayani Air, Ravi Alagenddran sedia mengadakan pertemuan dengan Persatuan Pengguna Islam Malaysia...

DAP Tampal Wajah Mahathir Dengan Tanda Soal

KUALA LUMPUR – Gabungan pembangkang bertopengkan Parti Keadilan Rakyat (PKR) seolah-olah menghina Tun Dr. Mahathir Mohamad apabila memadam wajah Pengerusi Pakatan Harapan itu pada poster kempen mereka dengan warna merah.

Lebih menyedihkan, wajah Mahathir ditukar dengan tanda soal warna putih walaupun ia dipercayai sebagai provokasi kepada syarat penggunaan gambar kempen yang dihadkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Media arus perdana melaporkan pemimpin DAP, Anthony Loke Siew Fook memaklumkan gabungan pembangkang bertopengkan PKR itu akan menutup gambar Mahathir yang terdapat pada poster dan papan tanda kempen di negeri itu.

“Kita tak mahu mereka (SPR) runtuhkan papan tanda yang ada gambar calon kawasan itu bersama Mahathir,” dakwanya seperti dilaporkan pihak media.

Pakatan Harapan yang dibarisi oleh DAP, PKR, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dan Parti Amanah Negara (PAN) membuat keputusan hanya menggunakan logo PKR dalam PRU14.

Langkah itu dipercayai bagi memperdaya pengundi PRU14 khususnya Melayu beragama Islam yang tidak menyokong DAP dan PKR.


Bekas Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Seri Wan Ahmad Wan Omar sebelum ini meluahkan rasa hairan dengan sikap pembangkang mempersoalkan garis panduan penggunaan gambar ketika kempen kerana ia bukan peraturan baharu.

Kata beliau, syarat penggunaan gambar ketika kempen yang dihadkan untuk jawatan Presiden dan Timbalan Presiden merupakan prosedur operasi standard (SOP) sejak PRU12 supaya bahan kempen tidak mengelirukan pengundi. – MYNEWSHUB.CC

Kategori