Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Tindakan Spontan Penonton Luar...

Tindakan spontan orang ramai yang hadir menonton konsert seperti memeluk bukan menjadi bidang...

Kementerian Pertanian Sedia Pinda...

SHAH ALAM - Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani bersedia untuk meminda Akta...

Perkim Perlis Rai Lebih...

KANGAR - Pertubuhan Kebajikan Islam (Perkim) Perlis meraikan lebih 1,200 saudara baru...

Produk Kombinasi Baharu Rawatan...

PUTRAJAYA : Persidangan Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD) kali ke-374 bersetuju memberikan kelulusan...

Cabaran Lambakan Berita Palsu

KUALA LUMPUR – Kehadiran portal berita didorong dengan taburan maklumat tidak sahih di media sosial menyebabkan berlakunya lambakan berita-berita palsu dan kontroversi.

Pensyarah Kanan Jabatan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia (UPM) Dr Syed Agil Alsagoff berkata ia memberi kesan kepada rakyat, industri penyampaian maklumat dan media arus perdana.

“Saya lihat, ini menimbulkan keresahan dalam kalangan media arus perdana dan juga rakyat kerana ia membawa implikasi propaganda negatif kepada industri penyampaian maklumat. Ini sekali gus menjadikan portal-portal ini sangat popular dan mengurangkan keyakinan rakyat terhadap peranan media arus perdana,” katanya.

Syed Agil turut percaya kewujudan sumber yang tidak sahih ini juga secara tidak langsung boleh mempengaruhi sikap, pemikiran dan perlakuan masyarakat untuk meyakini berita-berita yang mengakibatkan berkembangnya sentimen-sentimen tidak sihat.

Justeru, katanya, media-media arus perdana menjadi mangsa kurangnya keyakinan masyarakat terhadap dunia pemberitaan beretika yang selama ini telah pun diamalkan.

Beliau diminta mengulas cabaran kepada pengamal media dalam mendepani persaingan baharu sempena Hari Wartawan Nasional (HAWANA) 2018 yang akan disambut buat julung kalinya pada 11 April ini.

Pensyarah Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media, Universiti Teknologi Mara (UiTM) Ahmad Farami Abdul Karim pula berkata berdasarkan pemerhatiannya, persekitaran industri maklumat berkaitan pemberitaan kini didominasi media digital dengan pelbagai platform dan kandungan.

“Lihatlah kepada kandungan maklumat dan berita di media sosial yang mana pengamal media perlu bersaing untuk siapa hantar dulu, maklumat apa yang dikeluarkan yang akan mencabar profesonalisme dan etika kewartawanan pengamal media.

“Pembaca kini akan mudah dan cepat menafsir sesuatu berita tanpa mengetahui sama ada kandungan itu benar mahupun tepat hingga wujudnya salah tafsir dan berita palsu.

“Pembaca juga kini dilihat mahu berita itu lebih kepada sesuatu yang menarik perhatian mereka, pendek, maklumat tidak terlalu panjang,” katanya kepada Bernama baru-baru ini.

Jelas Ahmad Farami, apabila pengamal media tidak lagi dijadikan pilihan utama berbanding sumber lain yang diragui kewujudan dan kesahihannya, maka maklumat yang tidak tepat didorong dengan sentimen dan emosi akan lebih diutamakan berbanding kebenaran.

Dalam pada itu, Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar dan Alumni) Universiti Sains Malaysia (USM) Prof Datuk Dr Adnan Hussein berkata pembuktian mengenai sesuatu maklumat dan berita itu akan menjamin masa depan pengamal media dalam berdepan cabaran ketidaktentuan maklumat ketika ini.

“Pembuktian itu penting kerana apa yang kita laporkan itu bukan khabar angin atau sampaikan sebahagian maklumat dan sorokkan sebahagian lagi. Kita sampaikan apa yang benar, elak berita palsu.


“Ini berbeza dengan pendapat kerana semua orang boleh bagi pendapat tapi kena fakta. Wartawan pula akan terus dianggap mereka yang boleh dipercayai melalui pembuktian seperti rakaman dan video,” katanya.

Penolong Pengarang Berita Kosmo! Mohd Turmadzi Madun berkata antara cabaran utama ialah ada kalangan netizen kelihatan berlumba-lumba menjadi ‘wartawan’ kononnya hendak menjadi orang pertama melaporkan walaupun bahan itu sekadar berdasarkan khabar angin.

Pengarang Berita Agenda Daily.com, Ayatullah Helme Mohd Hanafi pula berpendapat cabaran media hari ini adalah kecepatan dan ketepatan kerana apabila berita palsu sudah berjalan separuh dunia, barulah kebenaran itu muncul namun sudah terlalu lambat kerana tanggapan dan persepsi masyarakat sudah berubah mengenai kebenaran.

“Media arus perdana tidak boleh ambil daripada sumber yang tidak sahih. Ini akan memberi kesan. Berbeza dengan portal, jika mereka membuat silap, hanya perlu membuat pembetulan dan tiada siapa peduli. Bayangkan jika media arus perdana yang membuat kesilapan?” katanya.

Timbalan Pengarang Berita Sinar Harian, Mohd Fazli Zainul Abidin berkata industri media hari ini semakin mencabar terutamanya media cetak yang melihat penyusutan jualan yang dikira kronik apabila wujudnya media sosial dan Facebook.

“Keadaan ini membuatkan masyarakat memilih media digital dan sosial yang percuma. Media sosial yang disebarkan mereka yang tidak bertanggungjawab berisiko tinggi dan elemen sensitif tidak diambil kira kerana tidak melalui tapisan-tapisan etika kewartawanan.

“Apa yang kita lihat kini, maklumat menerusi medium ini cepat ditular walaupun kesahihannya belum pasti.

“Masyarakat lebih percaya berita yang pantas, bukan sahih,” katanya.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dijadual hadir pada Hari Wartawan Nasional 2018 yang bertemakan ‘Membela Bangsa, Membina Negara’ di Pusat Pameran dan Konvensyen Matrade di ibu negara pada 11 April. – BERNAMA

Kategori