Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

APM Terima 61 Lori...

SEREMBAN - Penambahan aset sebanyak 61 lori lima tan (APM) akan meningkatkan kadar...

Hindari Sertai Puak Militan...

KUALA LUMPUR - Umat Islam di negara ini patut mendengar nasihat  mufti dan...

ECRL: 70 Peratus Bahan,...

PUTRAJAYA - Para pemimpin pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Cina Malaysia menolak dakwaan sesetengah...

Bicara 1MDB Tangguh, Shafee...

KUALA LUMPUR - Kes perbicaraan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang...

Burger Malaysia Kini Terkenal Di Kota New York!

BURGER adalah antara makanan simple yang diminati semua lapisan masyarakat. Jadi, tidak hairanlah banyak restoran segera yang menyelitkan burger sebagai menu wajib mereka.

Namun, tidak semua orang memilih burger dari restoran makanan segera, sebaliknya lebih memilih burger jenis biasa yang lazim dijual di gerai mahupun warung di tepi jalan.

Tetapi tahukah anda kini burger Malaysia atau lebih dikenali dengan nama ‘Burger Ramly’ sedang popular di New York, Amerika Syarikat?

Ya, burger yang disaluti telur itu kini makin mendapat tempat di hati penduduk di sana apabila Insider Food memuat naik video mengenai ‘burger special‘ itu di laman sosialnya.

“Di Malaysia, kami biasanya memanggil burger tersebut sebagai Burger Ramly, tapi di sini kami panggil burger gaya Malaysia,” kata pemilik The Malaysian Project, Calvin Leong kepada Insider Food dalam satu laporan video yang disiarkan mereka.

Namun, burger ini tidak menggunakan penambah perasa Maggi dan sos cili yang selalu digunakan di Malaysia, sebaliknya mereka menggunakan rempah kari, mayonis pedas serta sos Worcestershire.

“Ia pedas, sedap dan dipenuhi banyak perasa umami (manis, masam dan masin) serta dibungkus. Saya makan burger ini sejak kecil. Burger ini boleh didapati di mana-mana di Malaysia,” tambah Calvin lagi.


Kumpulan The Malaysian Project telah menjual burger special itu dengan harga AS$12 atau kira-kira RM51 di beberapa tempat sekitar bandar raya New York.

Menurut Insider Food, The Malaysian Project banyak terlibat dalam kebanyakan festival yang diadakan di New York City. Burger ini juga malah boleh didapati di Pasar Malam Queens di sana.

Siapa kata makanan Malaysia tidak boleh dibanggakan? Tengok sahaja permintaan yang tinggi terhadap burger ini di sana.

Disebabkan makanan Malaysia jugalah ada orang asing yang dari luar negara sanggup datang tinggal di Malaysia seperti Rhys William, seorang blogger makanan yang kini menetap di Malaysia. – MYNEWSHUB.CC/Aisyah Karim

Kategori