Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Timbalan Speaker Terima Kunjungan...

KUALA LUMPUR – Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Nga Kor Ming hari ini...

Kes Seks Di NZ:...

WELLINGTON - Bekas pegawai waran II yang melakukan serangan sumbang terhadap seorang wanita...

Calon MUDA Belum Mampu...

KUALA LUMPUR : Calon muda berusia bawah 30 tahun yang bertanding Pilihan Raya...

Rumpai Miang Mexico Dikesan...

SEREMBAN - Tiga lagi kawasan di Negeri Sembilan iaitu Labu, Sendayan dan Jempol...

Bukan Belajar Guna Peranti Sepanjang Masa Di Sekolah

BUKIT KAYU HITAM – Kebenaran bawa alat peranti ke sekolah awal tahun depan hanya sebagai tambahan untuk buat rujukan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran (P&P) secara interaktif dan bukannya belajar menggunakan alat itu sepanjang masa.

Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata proses P&P di dalam kelas tetap berlangsung seperti biasa dan penggunaan peranti itu juga mungkin dibenarkan pada waktu tertentu.

“Bukan digunakan dari 7.45 pagi hingga 2 (petang). Mungkin dua jam tetapi kita tidak putuskan lagi (sama ada) dua jam atau tiga jam waktu yang dibolehkan menggunakan alat peranti,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Jambori Pengakap Negeri Kedah kali ke-5 dan Persaudaraan Antarabangsa 2017 yang dihadiri lebih 4,000 peserta termasuk dari Thailand dan Indonesia dekat sini malam tadi.

Beliau berkata pendekatan murid serta pelajar sekolah membawa alat peranti itu sudah lama dilaksanakan di sekolah berasrama penuh dan berprestasi tinggi serta di sekolah antarabangsa mahupun swasta.


Selasa lepas, ketika mengumumkan kebenaran itu sejajar dengan gelombang teknologi dunia, Mahdzir berkata pihaknya sedang merangka peraturan serta pekeliling bagi menetapkan penggunaan serta alat peranti yang dibenarkan dibawa ke sekolah.

Katanya pada masa ini hanya tablet dibenarkan dan pelajar dilarang membawa telefon bimbit kerana dilihat mampu mengganggu dan menjejaskan tumpuan pelajar di dalam kelas. – BERNAMA

Kategori