Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Penganggur Maut Terjun Tingkat...

Cheras - Seorang penganggur lelaki berusia 24 tahun maut selepas terjun dari rumahnya...

Najib Dilarang Ikuti Prosiding...

KUALA LUMPUR - Mahkamah Tinggi hari ini meminta bekas Perdana Menteri, Datuk Seri...

2 Lelaki Hadapi Pertuduhan...

SEREMBAN - Dua lelaki mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini, hari...

Lepas Ikuti Kelas Lakonan,...

UMUM mengetahui industri hiburan kini banyak dengan lambakan pelakon dan artis baharu. Mungkin...

Bersih 2.0 Gesa SPR Tolak Permit Kempen Rumah Ke Rumah

PETALING JAYA – Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) menggesa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menolak peraturan yang menetapkan keperluan memohon permit bagi tujuan berkempen dari rumah ke rumah semasa pilihan raya, mengingatkan polis tidak boleh melampaui batasan yang ditetapkan Akta Kesalahan Pilihan Raya (Akta 5).

Jawatankuasa pemandu badan pemantau pilihan raya itu berkata Seksyen 24B hanya menetapkan calon perlu meminta permit polis sekiranya ingin menganjurkan apa-apa perjumpaan, perhimpunan, pertunjukan atau hiburan yang di dalamnya ada ucapan atau syarahan.

“Lebih-lebih lagi peraturan ini ditetapkan pada pertengahan kempen sedang berjalan. Tempoh berkempen yang singkat dan keperluan memohon permit untuk berkempen dari rumah ke rumah adalah menyusahkan serta tidak adil kepada calon-calon yang sedang berkempen,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Bersih 2.0 menambah cadangan perlunya permit polis untuk berkempen dari pintu ke pintu tidak munasabah, berikutan permit polis tidak diperlukan untuk berhimpun bawah Akta Perhimpunan Aman (Akta 736), dan menggesa peruntukan mengenai keperluan permit dalam Akta 5 diselaraskan dengan Akta 736, termasuk permit ceramah.

“Bersih 2.0 menggesa agar polis dan SPR menarik balik peraturan tersebut dan memberikan kebebasan kepada calon-calon PRK Tanjung Piai berkempen dengan apa-apa kaedah yang mereka rasakan perlu selagi mereka berpegang kepada Akta Kesalahan Pilihan Raya serta undang-undang lain yang berkaitan,” katanya. – FMT

Kategori