Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Banduan Cuma Hilang Hak...

KUALA LUMPUR - Parti Keadilan Rakyat (PKR) mendakwa seorang banduan yang dihukum penjara...

Ada Kesan Dicucuh Api...

Johor Bahru : Polis mengesahkan terdapat kecederaan baharu dan lama di seluruh badan...

Lensa Akui Pembangkang Belum...

KUALA LUMPUR - Lensa Anak Muda Malaysia (Lensa) yang selama ini diketahui umum...

Tiada Undi Tidak Percaya...

MELAKA - Ketua Menteri, Adly Zahari hari ini menepis dakwaan bahawa usul undi...

Berjoget Punya Pasal, Peguam Negara Digesa Letak Jawatan

GARA-GARA menari bersama jemaah Menteri pada sambutan Hari Kemerdekaan di Dataran Merdeka Rabu lalu, Peguam Negara Tan Sri Apandi Ali digesa melepaskan jawatan.

Peguam Tun Dr Mahathir Mohamad, Haniff Khatri dan bekas pemimpin Umno bahagian Batu Kawan, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan menyifatkan tindakan Apandi menari bersama beberapa menteri kabinet tidak sepatutnya berlaku dan boleh menyebabkan rakyat hilang kepercayaan kepada Peguam Negara itu.

Haniff baru-baru ini memuat naik video berdurasi 25 saat dalam Facebooknya yang memaparkan seorang lelaki iaitu Apandi dilihat menari bersama beberapa menteri, termasuk Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar, Datuk Seri Salleh Said Keruak, Datuk Seri Azalina Othman Said dan Nancy Shukri ketika sambutan Hari Kemerdekaan.

Katanya, tindakan Apandi menimbulkan kebimbangan rakyat terhadap kemampuan membuat keputusan adil dan saksama dalam siasatan ke atas Perdana Menteri atau mana-mana menteri kabinet.

Terbaharu, Khairuddin menyerahkan memorandum kepada Pejabat Peguam Negara yang mendesak Apandi melepaskan jawatan dengan serta merta kerana tindakannya yang menari di khalayak bersama menteri adalah bertentangan dengan etika sebagai peguam negara.

“Sebagai Peguam Negara, beliau perlu ‘behave’ sikit dan tidak harus menunjukkan keakraban dengan orang-orang politik, menteri ataupun orang ramai kerana dari segi etikanya adalah tidak betul.

“Tingkah laku beliau telah meranapkan dan memusnahkan kebebasan pejabat peguam negara. Beliau tidak boleh lagi melaksanakan tanggungjawab menurutkeperluan perlembangaan, undang-undang dan keadilan asasi dengan adil dan saksama,” katanya selepas menyerahkan memorandum di Putrajaya, hari ini.


Khairuddin berkata, pihaknya akan mengambil segala langkah yang dibenarkan di sisi undang-undang bagi memastikan Apandi melepaskan jawatan dalam tempoh 24 jam.

Sementara itu, Free Malaysia Today melaporkan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar mengakui beliau bersama beberapa menteri menari secara spontan kerana muzik terlalu mengasyikkan.

Beliau menjelaskan tindakan bergojet itu bukanlah sesuatu yang serius kerana tiada kaitan dengan etika dan kesalahan undang-undang. – MYNEWSHUB.CC

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori