Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Sunak Dikecam Tak Pakai...

LONDON: Polis akan meneliti video dimuat naik Perdana Menteri Britain, Rishi Sunak selepas...

Generasi TN50 Teruskan Perkasa...

TAWAU - Generasi Transformasi Nasional 2050 (TN50), khususnya di Sabah, perlu meneruskan komitmen...

Dividen, Bonus Khas Sebanyak...

KUALA LUMPUR - Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein hari ini mengumumkan...

Pemuda BN Kemuka 15...

JOHOR BAHRU : Pemuda Barisan Nasional (BN) sudah mengemukakan 15 nama untuk diangkat...

Berani Kutuk Trump, Kim Jong Un Jadi Idola Di Gaza

BAITULMAQDIS — Sebuah restoran di Gaza menawarkan diskaun besar bagi semua pelanggan warga Korea Utara sebagai rasa penghargaan kepada pemimpin negara komunis itu, Kim Jong Un.

Puncanya diktator rejim Pyongyang itu menjadi salah seorang pemimpin dunia bukan Islam paling lantang melawan langkah Amerika Syarikat (AS) pada 6 Disember lalu mengiktiraf Baitulmaqdis sebagai ibu kota baharu Israel.

“Tawaran potongan harga 80 peratus bagi pelanggan dari Korea Utara sebagai penghargaan atas sokongan teguh pemimpin Jong Un terhadap Palestin,” demikian mesej kain gegantung di Restoran Rabaa di kem pelarian Jabalia.

Namun, kemungkinan besar si pemilik premis makanan berkenaan, Salim Rabaa, tidak akan dapat meski seorang pun pelanggan yang berasal dari Korea Utara dalam waktu terdekat ini ketika konflik dengan Israel makin panas.

Apatah lagi memang mustahil untuk ada waima seorang warga Korea Utara yang berada di genting Gaza pada masa ini atau penduduk Palestin sendiri yang barang kali memegang pasport negara rantau Asia Timur berkenaan.

“Saya tahu memang tidak akan ada rakyat Korea Utara di kawasan Gaza, tetapi inilah yang setidak-tidaknya dapat saya tawarkan kepada mereka sebagai bentuk rasa terima kasih,” kata Salim ketika ditemui pihak media.

Selain itu, beliau juga memasang beberapa foto Jong Un di restoran kecil berkenaan. Langkah unik Salim ini kemudian menjadi perbincangan hangat dalam kalangan ramai penduduk dan pelanggan premis tersebut sendiri.


“Saya mencintai Kim Jong Un kerana dia berdiri menentang pihak AS,” kata seorang pelanggan manakala seorang lagi menambah: “Saya akan menemui dan bersalaman dengan warga Korea Utara jika mereka muncul di sini.”

Jong Un dilaporkan media antarabangsa menggelarkan Trump sebagai “orang tua” serta menyelar keputusannya terhadap status Baitulmaqdis sebagai satu langkah percerobahan hak kedaulatan Palestin dan jelas berniat jahat.

Rejim Israel merampas bahagian timur Baitulmaqdis selepas menang dalam Perang Enam Hari 1967 dan kemudian mewartakan secara haram seluruh bandar purba itu sebagai ibu kota Yahudi daripada pentadbiran Palestin.

Namun, langkah biadab Israel itu tidak diperakui oleh masyarakat antarabangsa termasuk Pertubuhan Bangsa Bersatu, sementelahan Palestin masih lagi menganggap Baitulmaqdis sebagai ibu kota masa depan negara tersebut.

Ironinya untuk memasuki Baitulmaqdis, warga Gaza perlu mendapatkan keizinan rasmi daripada pihak berkuasa Israel yang sudah mengepung wilayah Palestin itu selama lebih satu dekad. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA

Kategori