Friday, April 26, 2024

Creating liberating content

Berita Gembira Untuk Penjawat...

PUTRAJAYA : Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob akan mengumumkan berita gembira...

Permaisuri Johor Tawar Bantu...

BARU-BARU ini, Permaisuri Johor, Raja Zarith Sofiah Ibni Almarhum Sultan Idris Shah menyuarakan...

Nak Bermadah Sangat –...

LAMAN mikro Twitter milik syarikat penerbangan tambang murah, AirAsia dihujani ribuan respons daripada...

Aida Wanita Pertama Pegawai...

HEBAT... Leftenan Maritim Aida Arzahari kelmarin mencatat sejarah sebagai wanita pertama negara dilantik...

Belanjawan 2019 PH Hanya Tinggal Harapan

SEDIH… Pembentangan Belanjawan 2019 yang merupakan kali pertama oleh kerajaan Pakatan Harapan (PH) ternyata merupakan bajet mengecewakan rakyat terutama pengundi mereka sendiri.

Demikian menurut Setiausaha Agung UMNO, Tan Sri Annuar Musa sambil tambah bahawa ia hanyalah bajet ‘biasa biasa’ sahaja malah lebih bersifat copy and paste (salin dan tampal) daripada kerajaan Barisan Nasional (BN) lalu.

“Harapan untuk melihat satu anjakan falsafah pengurusan kewangan negara yang bersifat REFORMIST hampir tidak kelihatan. Malah ternyata PH tidak dapat mengekalkan apa lagi memintas prestasi kerajaan terdahulu.

“Defisit pula kembali membengkak kepada 3.7%, pertumbuhan KDNK (Keluaran Dalam Negara Kasar) membantut kepada 4.7%… ini bermakna kadar pengangguran akan meningkat dan pelaburan langsung akan turut menurun…

Baca: PH Tidak Penuhi Janji Dalam Belanjawan 2019 – Najib

“Lebih mendukacitakan belanjawan ini turut mengesahkan bahawa kerajaan PH sebenarnya memang langsung tidak berupaya melaksanakan manifesto mereka!” sindirnya menerusi hantaran terbaru dalam laman sosial Facebooknya.

Tambah Annuar, penghapusan cukai barang dan perkhidmatan (GST) ternyata tidak beri apa-apa kebaikan kepada pengguna kerana bukan saja harga tidak turun, tetapi juga rakyat kehilangan pelbagai bantuan kerajaan terdahulu.


“Ramai hilang kerja sejak PH berkuasa. Secara keseluruhan belanjawan 2019 ini menjurus kepada penguncupan ekonomi. Risiko terdedah kepada impak geopolitik dan trade war (perang dagangan) adalah besar bagi negara

“Golongan miskin di luar bandar tidak dapat apa-apa insentif baharu. Pembangunan Islam juga tidak dapat lonjakan baru… hanya biasa biasa saja. Ternyata harapan hanya tinggal harapan!” sinis Annuar. – Agensi/Mynewshub.TV

Kategori