Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Jangan Politikkan AES, Kata...

IPOH - Pemasangan kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) tidak seharusnya dipolitikkan kerana ia...

Ekonomi Sabah Merosot Di...

KUALA LUMPUR - Biarpun hampir dua tahun Pakatan Harapan (PH) menerajui Sabah dan...

Tengku Amir Kekal Presiden...

KLANG: Raja Muda Selangor Tengku Amir Shah Sultan Sharafuddin Idris Shah kekal sebagai...

Polis Lancar ‘Ops Tutup’...

KUALA LUMPUR - Polis pada Rabu melancarkan 'Ops Tutup' bagi memburu enam suspek...

Bantu Pemilikan Rumah Golongan B40, M40

KUALA LUMPUR – Belanjawan 2019 memperlihatkan usaha kerajaan membantu golongan berpendapatan rendah (B40) dan sederhana (M40) memiliki rumah.

Pakar sosial Fakulti Ekologi Manusia Universiti Putra Malaysia (UPM) Prof Madya Ahmad Hariza Hashim berkata kerajaan menyediakan hampir RM1.5 billion bagi membina dan menyiapkan rumah mampu milik dalam memastikan bekalan rumah mencukupi untuk golongan tersebut.

Pengecualian cukai jualan dan perkhidmatan (SST) ke atas perkhidmatan pembinaan dan bahan binaan juga boleh membantu mengurangkan harga rumah.

“Ada usaha kerajaan serta Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (REHDA) dalam memastikan kenaikan harga rumah lebih terkawal dan stabil,” katanya.

Menteri Kewangan Lim Guan Eng ketika membentangkan belanjawan tersebut berkata bagi membantu golongan berpendapatan tidak lebih RM2,300 sebulan memiliki rumah buat kali pertama, dana berjumlah RM1 bilion akan ditubuhkan oleh Bank Negara untuk pembelian rumah mampu milik berharga sehingga RM150,000. – BERNAMA

  • Lagi berita berkaitan:
  • Rumah

Kategori