Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Dato’ Boy Iman Tak...

KECOH Selasa lalu apabila bekas pelakon suam-suam kuku, Dato’ Dr. Boy Iman atau...

Cinta Diutamakan, Vanessa Hudgens...

PELAKON popular filem kegilaan remaja High School Musical, Vanessa Hudgens mengutarakan pandangan peribadi bahawa...

Harga Baharu Kit Ujian...

KUALA LUMPUR - Pengurangan harga siling kit ujian kendiri COVID-19 akan diumum minggu...

Aliran Trafik Lancar Di...

KUALA LUMPUR – Aliran trafik di beberapa lebuh raya utama dilaporkan masih lancar dan terkawal setakat pukul...

Bayaran Kedua Pencen Rakyat Pada Ogos

KUALA TERENGGANU – Bayaran kali kedua insentif Pencen Rakyat kepada warga emas yang berkelayakan di negeri ini akan mula dibuat pada bulan Ogos nanti melibatkan peruntukkan sebanyak RM13 juta.

Exco Kebajikan, Pembangunan Wanita dan Keluarga dan Perpaduan Nasional Terengganu, Hanafiah Mat berkata, agihan insentif Pencen Rakyat kali pertama sebanyak RM6.2 juta telah dibuat pada tahun lepas.

Menurutnya, sehingga kini bantuan tersebut memberi manfaat kepada 20,691 warga emas yang menepati syarat permohonan ditetapkan.

“Daripada jumlah itu, seramai 3,718 penerima adalah dari Kemaman, Hulu Terengganu (3,424), Setiu (2,809), Besut (2,798), Marang (2,437), Kuala Nerus (2,082), Kuala Terengganu (1,799) dan Dungun (1,624),” katanya.

Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan lisan Sulaiman Sulong (Pas-Pengkalan Berangan) mengenai sejauh mana pelaksanaan pencen rakyat Terengganu yang dilaksanakan pada tahun lepas pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) pada Rabu.

Mengulas lanjut, Hanafiah berkata, pelaksanaan Pencen Rakyat merupakan usaha memenuhi janji kerajaan negeri kepada rakyat sebagaimana dalam manifesto Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) pada tahun 2018 dan ia memberi impak positif kepada warga emas memerlukan.


Katanya, insentif tersebut juga untuk membantu mengurangkan bebanan warga emas dari sudut kewangan bagi menampung perbelanjaan mereka selain kecaknaan kerajaan negeri kepada golongan tersebut.

“Antara kriteria mereka yang layak memohon insentif ini adalah warga negara berumur 60 tahun dan ke atas, rakyat negeri ini atau bermastautin melebihi 15 tahun, bukan pesara atau penerima pencen serta tidak mendapat bantuan bulanan dari mana-mana agensi.

“Keutamaan diberikan kepada mereka yang hidup bersendirian atau mempunyai keluarga tapi tidak berkemampuan untuk memberi sumbangan dan pendapatan isi rumah di bawah RM3,000 sebulan,” katanya.

Pencen Rakyat sebanyak RM50 sebulan atau RM600 setahun melibatkan peruntukkan sebanyak RM13 juta telah diumumkan Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar pada pembentangan Belanjawan 2022.

-Sinar Harian

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori